Zákaznický magazín COOP
 Číslo 2/2009
*Vybráno z obsahu...
*Editorial
*Každá rada drahá
*Drůbež nikdy nezklame
*Nejvýznamnější vynález
lidstva je v naší kuchyni

*Den s... Ivanem Trojanem
*Na Valašsku roste
klobásovník

*Kaleidoskop zajímavostí
a aktualit

*Baden: Císařské lázně
*Recepty našich
zákazníků

*Babiččiny finty kontra
moderní metody

*Zprávy ze světa Bio
*Než dáme maso na gril
*Slovenský koutek
*In-line brusle

*Základní informace

 Archivy
*Zákaznický magazín
*Magazínek COOP

 Zprávy ze světa Bio
Biosummit 2009
Biosummit 2009 25. března 2009 se na Biosummitu 2009 v pražském kongresovém centru U Hájků sešli příznivci bioproduktů a hodnotili český i světový vývoj na trhu s biopotravinami.

Biosummit 2009

Ve světě dochází k jakési "industrializaci" biosektoru, což je důsledkem vyšší spotřeby biopotravin. Se vzrůstající oblibou bioproduktů roste i spotřeba energií na jejich výrobu, zvyšuje se množství obalů (a tím i odpadů), mizí vztah mezi producentem a spotřebitelem. Biopotraviny se stávají zaměnitelnými a anonymnějšími.

Toho by se však producenti měli vyvarovat, protože spotřebitelé chtějí potravinu "s příběhem", chtějí znát její původ. To je přece jeden z důvodů, proč si lidé biopotraviny kupují.

V loňském roce se v České republice zvýšila spotřeba biopotravin o 40%, ale stále nedosahuje ani 1% celkové spotřeby.

Biosummit 2009

Klíčovými kategoriemi zůstávají mléko a mléčné výrobky, kojenecké výživy, ovoce a zelenina.

Množství referátů můžeme shrnout do několika zásadních bodů:
  Bioprodukty jsou příslibem do budoucna, ale vyžadují čas,
trpělivost, nadšení a vyšší informovanost.
  Média se bioprodukci dostatečně nevěnují, řada lidí tak má
nedostatečné nebo zkreslené informace, co to bio je.
  Bio stále bojuje s nedůvěrou a nejrůznějšími mýty
a předsudky.
  Je třeba podporovat místní farmáře a pěstitele, spotřebitelé
chtějí vědět, odkud konkrétní produkt pochází, jak byl
vyroben.
  Biopotraviny kupují lidé, kteří dbají na své zdraví, a maminky
pro své děti.
  Je třeba spotřebitelům vštěpovat základní myšlenku, že bio =
kvalita.
  Nejprodávanějšími biokomoditami jsou mléčné výrobky,
kojenecké výživy, ovoce a zelenina.

Biopotravina roku 2008
Součástí Biosummitu byl nově také Biogalavečer v pražském hotelu InterContinetal. V průběhu večera byly vyhlášeny výsledky sedmého ročníku soutěže Biopotravina roku.

Biopotravina 2008

Z celkového počtu 52 přihlášených soutěžních biopotravin volila porota dílčí vítěze sedmi kategorií i celkového vítěze celé soutěže.

Při rozhodování brala porota v úvahu například originální využití surovin, chuť a vůni, vzhled obalu, způsob výroby či místo původu, tj. výroba převážně z českých biosurovin.

Jak celá soutěž dopadla?
V kategorii Mlýnské a pekárenské výrobky si prvenství odnesly Čoko–kokosky s fair trade kokosem a kakaem Bio z Biopekárny Zemanka. Biomáslo z Polabských mlékáren slavilo vítězství mezi mléčnými výrobky a mezi masnými výrobky nejvíce bodů získalo biojehněčí na gril s rozmarýnem společnosti Biopark.

Bio brambory

Josef Sklenář z Biofarmy Sasov uspěl hned ve dvou kategoriích. Mezi pochutinami zvítězil jeho biobramborový knedlík a nejlepším bio výrobkem pro gastronomii byly vyhlášeny jím vyráběné biobrambory vařené vakuované.

V kategorii Ovoce a zelenina porota nejvíce ocenila Višňový biodžem společnosti Hamé.

Bio knedlík

Vítěz kategorie Nápoje, Vitaminátor 100% jablečná šťáva, se stal zároveň celkovým vítězem a může se pyšnit titulem Biopotravina roku 2008.

Kromě jedinečné chuti moštu porota také kladně hodnotila to, že mošt vzniká v pojízdné moštárně. Firma Vitaminátor zpracovává nejen vlastní ovoce a zeleninu, ale je k dispozici i dalším pěstitelům. Moštárna zajíždí dokonce i na Slovensko. Je schopna zpracovávat také kombinace různých druhů ovoce a zeleniny. Technologie produkování finálního výrobku přímo na místě umožňuje zachovat jasný původ, konkrétního výrobce a řeší i problém dlouhodobého uskladnění a kvality moštu u menších producentů.

Biopotraviny


© 2001 – 2009 COOP Centrum družstvo
Realizace DELEX s. r. o.

COOP Rádce 2/2009

 Starší vydání
Zákaznický magazín 1/2009
1/2009

Zákaznický magazín 5/2008
5/2008