25. března 2009 se na Biosummitu 2009 v pražském kongresovém centru U Hájků sešli příznivci bioproduktů a hodnotili český i světový vývoj na trhu s biopotravinami.
Ve světě dochází k jakési "industrializaci" biosektoru, což je důsledkem vyšší spotřeby biopotravin. Se vzrůstající oblibou bioproduktů roste i spotřeba energií na jejich výrobu, zvyšuje se množství obalů (a tím i odpadů), mizí vztah mezi producentem a spotřebitelem. Biopotraviny se stávají zaměnitelnými a anonymnějšími.
Toho by se však producenti měli vyvarovat, protože spotřebitelé chtějí potravinu "s příběhem", chtějí znát její původ. To je přece jeden z důvodů, proč si lidé biopotraviny kupují.
V loňském roce se v České republice zvýšila spotřeba biopotravin o 40%, ale stále nedosahuje ani 1% celkové spotřeby.
Klíčovými kategoriemi zůstávají mléko a mléčné výrobky, kojenecké výživy, ovoce a zelenina.
Množství referátů můžeme shrnout do několika zásadních bodů:
Bioprodukty jsou příslibem do budoucna, ale vyžadují čas,
trpělivost, nadšení a vyšší informovanost.
Média se bioprodukci dostatečně nevěnují, řada lidí tak má
nedostatečné nebo zkreslené informace, co to bio je.
Bio stále bojuje s nedůvěrou a nejrůznějšími mýty
a předsudky.
Je třeba podporovat místní farmáře a pěstitele, spotřebitelé
chtějí vědět, odkud konkrétní produkt pochází, jak byl
vyroben.
Biopotraviny kupují lidé, kteří dbají na své zdraví, a maminky
pro své děti.
Je třeba spotřebitelům vštěpovat základní myšlenku, že bio =
kvalita.
Nejprodávanějšími biokomoditami jsou mléčné výrobky,
kojenecké výživy, ovoce a zelenina.
Biopotravina roku 2008
Součástí Biosummitu byl nově také Biogalavečer v pražském hotelu InterContinetal. V průběhu večera byly vyhlášeny výsledky sedmého ročníku soutěže Biopotravina roku.
Z celkového počtu 52 přihlášených soutěžních biopotravin volila porota dílčí vítěze sedmi kategorií i celkového vítěze celé soutěže.
Při rozhodování brala porota v úvahu například originální využití surovin, chuť a vůni, vzhled obalu, způsob výroby či místo původu, tj. výroba převážně z českých biosurovin.
Jak celá soutěž dopadla?
V kategorii Mlýnské a pekárenské výrobky si prvenství odnesly Čoko–kokosky s fair trade kokosem a kakaem Bio z Biopekárny Zemanka. Biomáslo z Polabských mlékáren slavilo vítězství mezi mléčnými výrobky a mezi masnými výrobky nejvíce bodů získalo biojehněčí na gril s rozmarýnem společnosti Biopark.
Josef Sklenář z Biofarmy Sasov uspěl hned ve dvou kategoriích. Mezi pochutinami zvítězil jeho biobramborový knedlík a nejlepším bio výrobkem pro gastronomii byly vyhlášeny jím vyráběné biobrambory vařené vakuované.
V kategorii Ovoce a zelenina porota nejvíce ocenila Višňový biodžem společnosti Hamé.
Vítěz kategorie Nápoje, Vitaminátor 100% jablečná šťáva, se stal zároveň celkovým vítězem a může se pyšnit titulem Biopotravina roku 2008.
Kromě jedinečné chuti moštu porota také kladně hodnotila to, že mošt vzniká v pojízdné moštárně. Firma Vitaminátor zpracovává nejen vlastní ovoce a zeleninu, ale je k dispozici i dalším pěstitelům. Moštárna zajíždí dokonce i na Slovensko. Je schopna zpracovávat také kombinace různých druhů ovoce a zeleniny. Technologie produkování finálního výrobku přímo na místě umožňuje zachovat jasný původ, konkrétního výrobce a řeší i problém dlouhodobého uskladnění a kvality moštu u menších producentů.