Zákaznický magazín COOP
 Číslo 3/2007
*Vybráno z obsahu...
*Úvodník
*Každá rada drahá
*Těstoviny s kuřecím
masem

*Riziko snižují hygiena
a očkování

*Zapečené tomatové
těstoviny

*Letní hodování
*Richard Krajčo: "Zkusíme
překročit Rubikon..."

*Léto přeje zamilovaným
*Houbové hodování
*Recepty našich čtenářů
*Novinky v našich
obchodech

*Pro miláčky to nejlepší!
*Opojenie históriou
*Cyklosedačky pro děti
*Veselé dobrůtky opičky
Štěpánky


*Základní informace

 Archivy
*Zákaznický magazín
*Magazínek COOP

 Každá rada drahá
Víme, co jíme?

Češi houfně a hodně utrácejí – nejvíce za elektroniku a další zboží dlouhodobější spotřeby. Za jídlo vydáváme v podstatě pořád stejně, čili žádný razantní posun ke kvalitnějším potravinám se nekoná.

Každá potravina, i ta nejzdravější, může být nebezpečná, pokud se konzumuje v nepřiměřeném množství. Zkuste se živit jenom jeden den třeba citrony a uvidíte, co to s vaším tělem udělá. Určitě se mu to líbit nebude. Odborníci na výživu tvrdí, že 70 procent všech chorob vzniká kvůli špatnému stravování. Z toho vyplývá, že nejlépe bychom snížili náklady na zdravotnictví i na léky tím, že bychom více dbali o to, co jíme.

ilustrační foto

Cena versus kvalita
Část spotřebitelů se stále orientuje podle ceny a nakupuje zboží nejlevnější. Zřejmě se řídí myšlenkou, že je to vlastně jedno, co koupí, a prostě chtějí ušetřit.

Ti, co se řídí pravidlem, že jen to drahé a značkové je nejkvalitnější, bývají někdy zklamáni, protože obchodníci občas vyšponují ceny u výrobků, které se mohou chlubit možná skvělým obalem, ale už ne kvalitou. Ideální je hledat dobrý poměr ceny a kvality, pátrat po dobrých výrobcích, prodejcích i značkách, kde slušná cena bude zárukou dobré kvality.

Šunky, špekáčky a další
Už dlouhé měsíce se vede velká pře o tzv. špekáčkovou vyhlášku. Byla přijata v září 2003 a stanovila složení u řady masných výrobků, které jsou u nás velmi populární. Namátkou špekáčky, vídeňské párky, gothaj... Vznikla v podstatě i díky samotným výrobcům, kteří viděli, že kvalita na pultech obchodů rapidně klesla, spotřebitelé si stěžovali, že špekáčky opravdu nejsou k jídlu, salámy jsou bez chuti a samá voda, zato se solí, rostlinnými bílkovinami, barvivy a "éčky" se nešetří...

Leč uplynulo pár let a čeští a moravští výrobci zasažení dovozem z Polska a Slovenska se rozhodli, že vyhláška je omezující a začali podnikat kroky k jejímu zrušení. Zatím se to nepodařilo a i s ohledem na vyjádření ministra zemědělství, který se postavil za vyhlášku, to vypadá, že kvalita alespoň vybraných výrobků pocházejících z našich krajů je zatím zaručena.

Ale vždycky záleží na spotřebiteli, jakému výrobku dá přednost. Koupí-li si špekáček ceně 29 Kč/kg, nemůže předpokládat, že si pochutná. Zjevně půjde o výrobek z dovozu, který paradoxně nepodléhá vyhlášce. Ale najde-li si svého řezníka, u kterého byť za dvojnásobnou cenu dostane špekáček voňavý, chutný, který se na ohníčku nespeče ve škvarek, pak dovozů levného nekvalitního zboží bude stále méně.

Totéž platí o šunkách. Představa, že svému tělu dám v podobě nejlevnější pizza šunky něco prospěšného, je samozřejmě mylná. Ale šunka výběrová – ovšem opět od vyzkoušeného dodavatele – to je výrobek, na kterém si pochutnáte.

Nicméně určitě všichni víme, že uzeniny do zdravého jídelníčku občas zařadit můžeme, ale postavený pouze na nich by být neměl.

Číst se vyplatí
Na balených výrobcích je vždycky napsáno, co výrobek obsahuje. Suroviny se uvádějí vždycky v sestupném pořadí, takže hned vidíme, čeho je nejvíc. Tedy pokud ta miniaturní písmenka přečteme. Veškeré legislativní pokusy o zvětšení písma zatím ztroskotaly. Pro lidi, kteří jsou na nějaké potraviny alergičtí, znamená popis na obale základní informaci, která je může ochránit před alergickým život ohrožujícím záchvatem. Pro ty ostatní je ideálním zdrojem informací. Jen tak například rozpoznáme u čokolády, která je náhražka a která opravdová čokoláda, u tmavého pečiva – které je dobarvované a které skutečně z žitné mouky, u sýrů – které jsou náhražky a které skutečné sýry atd. Totéž platí – tedy pravidlo o čtení použitých surovin – například u jogurtů. Mnoho spotřebitelů je přesvědčeno, že když nakoupí light jogurty se sníženým obsahem tuku, budou hravě hubnout. Není to tak úplně, protože prostřednictvím zahušťovadel – např. škrobu – dostávají do těla sacharidy...

Čísla rozhodují
V letních měsících se vyplatí mnohem víc než v jiném ročním období sledovat datum spotřeby. Na balených výrobcích ho musíme najít vždycky; u zboží, které se prodává nebalené, musí prodávající takovou informaci poskytnout u pultu s těmito výrobky nebo ji zpřístupnit na viditelném místě v prodejně. Záruka na takové zboží neskončí před uplynutím data spotřeby, i když obecně je na potraviny ze zákona záruka 8 dní. Na potraviny, které se rychle kazí (šlehačkové dorty, majonézové saláty, měkké uzeniny) je záruka maximálně do druhého dne, pokud prodávající neuvádí pokyn, aby byl výrobek spotřebován ještě týž den. Někdy se na trvanlivějších výrobcích objevuje "datum trvanlivosti". Protože jde opravdu o potraviny, které vydrží delší dobu, mohou se po uplynutí tohoto data prodávat. Ale musí u nich být informace, že jde o prošlé výrobky a prodávají se odděleně od ostatních a samozřejmě se slevou.

Léto budiž pochváleno
Na tržištích, ale i v běžných obchodech s ovocem a zeleninou se v současné době objevuje (nebo by se měla objevovat) čerstvá zelenina i ovoce v obrovské nabídce. I tady pozor na kvalitu a na povinné informace. Kromě prvořadé informace o ceně a jakostní třídě je prodávající také povinen uvádět zemi původu. Podle nedávno provedeného opakovaného průzkumu Sdružení obrany spotřebitelů to vůbec není pravidlo.

Ti, kteří se zajímají o zdravou výživu, dobře vědí, že odborníci doporučují především konzumovat ovoce a zeleninu z podnebního pásma, kde žijí.

Na tržištích se setkáváme ještě s jedním nešvarem – výkroji. Chtěla bych zdůraznit, že jsou zakázané, nikdy nemá spotřebitel jistotu, nakolik byl plod napaden hnilobou. Ta se obvykle dostane všude a nemusí být vidět. Ve snaze ušetřit můžete zásadně poškodit své zdraví. A je jedno, zda jde o papriku, jablka na štrúdl nebo ananas.

logo Sdružení obrany spotřebitelů Mgr. Ivana Picková
Sdružení obrany spotřebitelů ČR,
www.spotrebitele.info

© 2001 – 2007 COOP Centrum družstvo
Realizace DELEX s. r. o.

Zákaznický magazín 3/2007

 Starší vydání
Zákaznický magazín 2/2007
2/2007

Zákaznický magazín 1/2007
1/2007