Zákaznický magazín COOP
 Číslo 3/2010
*Vybráno z obsahu...
*Editorial
*Každá rada drahá
*Zdravá chvilička Petra
Havlíčka

*I u vody je hlad
*Den s... Plzeňským
dětským sborem

*Vyhrazeno pro motoristy
– povinná výbava

*Přijela pouť...
*Než koupíte myčku
*Recepty našich
zákazníků

*Grilování bez masa?
*Máme to!!!
*Vysoký cholesterol
*COOP je český řetězec
*Sláva pohybu
*Coopclub.cz se převléká
do nového


*Základní informace

 Archivy
*Zákaznický magazín
*Magazínek COOP

 Každá rada drahá
Letět za zážitky?

Cestování patří k dovolené, a protože většina z nás míří na jih, jde valnou měrou o cestování letecké. Ale určité signály hovoří o tom, že aktivita islandské sopky plány na letní odpočinek leckomu zhatila. A když ne zhatila, minimálně v něm vyvolala pochybnosti, zda letos opravdu na dovolenou letecky.

každá rada drahá

Krátké opakování
Co všechno bychom měli vědět, než uzavřeme s cestovní kanceláří smlouvu, na co máme právo, když si jdeme koupit zájezd? Cestovní smlouva musí být uzavřena písemně a mělo by v ní být zakotveno vše, co chceme vědět, naprosto přesně. Defi nice smluvních stran, kdy a kam nás cestovka vypraví. Zda je v ceně stravování a jaké, zda nebudeme připlácet za ubytování (klimatizace, lednička, fén), čím pojedeme. Pozor na možnost změny ceny zájezdu – cestovka za určitých, zákonem definovaných podmínek může cenu zájezdu zvýšit, ale jen ve lhůtě do 20 dnů před jeho zahájením.

Cestovní kancelář musí být ze zákona pojištěna. Doklad o tom musí na požádání poskytnout. Chcete-li si být opravdu jisti, ověřte si pojištění buď u pojišťovny, nebo na ministerstvu pro místní rozvoj. Certifikát platný v loňském roce v tom letošním už žádné pojištění dokladovat nemusí.

Vše důležité musí být ve smlouvě.

Cestovní kancelář může z objektivních důvodů změnit podmínky smlouvy, ale musí nabídnout zákazníkovi nový zájezd. V tu chvíli je jen na něm, zda se změnou bude souhlasit, či odstoupí. CK mu za takové odstoupení nemůže samozřejmě účtovat žádné sankce.

Detaily zákonné úpravy cestovní smlouvy naleznete v občanském zákoníku (zákon č. 40/1964 Sb. od § 852 najdete všechno naprosto přesně).

Letecká doprava s otazníkem
Určitě se vyplatí před cestou na letiště zjistit, jaká je situace kolem našeho spoje. Letíme-li s cestovní kanceláří, máme postavení o něco lepší, než pokud vyrážíme letadlem sami. Pokud byl zrušený let součástí zájezdu, spotřebitelé mají totiž větší práva než u zrušených samostatných letů. Dle evropské směrnice o souborných službách pro cesty, pobyty a zájezdy, která je převedena do českého občanského zákoníku, mají dokonce právo na vrácení ceny celého zájezdu, pokud se neuskuteční, a na asistenci v místě pobytu, kde uvízli (bezplatné poskytnutí stravy, pití a vhodného ubytování na jeden, v případě potřeby i na víc dní). Kolem tohoto práva se po výbuchu sopky vedly velké debaty. Zástupci CK tvrdili, že nárok je na poskytnutí, ale nikoliv na úhradu. Poslední slovo by měl soud, ale obávám se, že u cestovních kanceláří bylo přání otcem tohoto jejich tvrzení.

čekání na letišti

Jet sám nebo čekat?
Cestující má právo vybrat si buď přesměrování, nebo odstoupení od smlouvy a vrácení ceny letenky, případně poměrné částky z ceny zpáteční letenky. Pokud si vybere odstoupení od smlouvy a vrácení peněz, letecká společnost či CK už za něj nenese žádnou odpovědnost a neposkytuje mu nadále žádnou pomoc.

Letecká společnost či CK může klienta přesměrovat jak na další let, tak ho může do cíle dopravit vlakem či autobusem. Během čekání na přesměrování má dopravce povinnost péče, musí tedy poskytnout ubytování na jednu či více nocí, pokud je to nutné vzhledem k novému datu odletu.

Je jen jediná výjimka, a to že cestující nemá nárok na tzv. paušální náhradu škody, tedy na dodatečnou finanční kompenzaci za neuskutečněný let, která se bez ohledu na původní cenu letenky pohybuje ve výši 250 až 600 euro v závislosti na délce letu. Na toto odškodnění má cestující právo za běžných okolností, kdy je let zrušen z důvodů vzniklých na straně dopravce, ať už je následně přesměrován či nikoli. Sopka je mimořádná událost, za následky její činnosti nenese odpovědnost ani letecká společnost, ani CK.

Za sopku CK nenese zodpovědnost.

Běžný let
Když cestujeme kamkoliv bez zajištění služeb CK, musíme si řadu věcí zařídit sami. Nicméně i tady se v případě, jako bylo uzavření vzdušného prostoru kvůli sopce, máme o co opřít, protože i v této situaci máme svá práva.

čekání na letišti

Pokud byl let zrušen nebo opožděn o více než pět hodin nebo byl cestujícímu odepřen nástup na palubu, má právo požádat o plné vrácení peněz za nevyužitou letenku (včetně daní a poplatků) nebo může přijmout nabídku přesměrování do své cílové destinace, v tom případě má nárok na pomoc od leteckého přepravce: jídlo, nápoje, komunikační prostředky, přeprava mezi letištěm a místem, kde je ubytován, a hotelový pokoj na přespání, je-li to vzhledem ke vzniklému zpoždění nutné. Je důležité uschovat si veškeré účtenky související s náklady, které cestujícímu vznikly kvůli narušeným letům, aby mohl své nároky doložit.

Když to nejde?
Pokud mají cestující problémy při reklamaci svých práv v letecké dopravě, mohou si stěžovat – především u svého národního dozorového úřadu, u nás u Úřadu civilního letectví. Ten může nejlépe pomoci a je v Česku odpovědný za dodržování a prosazování evropského práva.

Jestliže vznikl problém při zájezdu, reklamaci je třeba uplatnit u organizátora zájezdu, tedy u subjektu, s nímž zákazník uzavřel cestovní smlouvu. To platí jak v České republice, tak v rámci celé Evropské unie.

Mgr. Ivana Picková,
odbornice na spotřebitelské právo

© 2001 – 2010 COOP Centrum družstvo
Realizace DELEX s. r. o.

COOP Rádce 1/2010

 Starší vydání
COOP Rádce 1/2010
1/2010

COOP Rádce 5/2009
5/2009