Zákaznický magazín COOP
 Číslo 2/2008
*Vybráno z obsahu...
*Úvodník
*Každá rada drahá
*Když se řekne
sklerotik...

*Biopotraviny v prodejnách
COOP

*Sedmé nebe v prvním
patře hotelu Central

*Kamarád, který je IN
*Kaleidoskop zajímavostí
a aktualit

*Den s... Petrou
Klimčíkovou

*Recepty našich čtenářů
*Proč se tak jmenují?
Rakovník

*Nezapomeň svačinu
*Slovenský koutek
*Není olej jako olej

*Základní informace

 Archivy
*Zákaznický magazín
*Magazínek COOP

 Kamarád, který je IN
Jen se trochu oteplí, stále více lidí vytahuje dopravní prostředek na dvou kolech. Cyklisty potkáváme ve městě i v lese po jednom i ve skupinách. Na kolech se jezdí do práce, za nákupy a samozřejmě výlety na kole se stávají nedílnou součástí dobře prožitého volného času. Díky tomu, že cyklostezky tvoří po celé Evropě hustou síť a rostou jako houby po dešti i u nás, mají ti, kteří cyklistice holdují, čím dál víc možností, jak se svým dvoukolým kamarádem zažít mnoho pěkného, udělat něco pro zdraví a ušetřit za pohonné hmoty nebo za jízdenky. A navíc tím, že vymění svého čtyřkolého miláčka za dopravní prostředek poháněný vlastní silou – můžete udělat něco i pro přírodu samotnou.

na kole

Cyklistu dělá kolo
To je samozřejmé. Vybrat si správné kolo ale není vůbec jednoduché. Nabídka na trhu je široká a výběr kola přesně na míru není jednoduchý. Tak zvaná "výhodná koupě" se může ošklivě vymstít, protože s nekvalitním kolem se můžete už po jedné hodně projezděné sezóně rozloučit. Na druhé straně ani vyšší cena automaticky neznamená záruku kvality. Při výběru kola je proto dobré si nejdříve rozmyslet, jak ho budeme převážně využívat a určitě se poradit s odborníkem.

Jak postupovat při výběru cyklistických doplňků? Každé kolo by samozřejmě mělo mít přední a zadní světlo, odrazky a blikačky. Cyklistická helma by měla být zákonem pro cyklistu každého věku. Další cyklopříslušenství z nepřeberné nabídky dnešního trhu jako brašny, košíky na láhve, zámky a podobně už je na vašem rozhodnutí.

Důležitá je také hmotnost jezdce. Vyšší zátěž znamená logicky větší namáhání všech součástek, a proto by ten, kdo má nějaké to kilo navíc, měl dát větší důraz na kvalitnější součástky, zejména osazení i rám.

Silniční kolo na tenkých pláštích nebo galuskách je vhodné pro překonávání delších vzdáleností na kvalitních silnicích. Tato kola bývají velmi rychlá a zpravidla také lehká. Rychlost kola má ale i druhou stránku – u nejtěžších převodů se musíte opřít do pedálů s větší silou.

Horské kolo je bytelný bicykl, navržený pro jízdu v horských oblastech, jízdu mimo udržované stezky nebo cesty a jiné náročnější terény. Od silničního kola se horské liší robustním rámem, širokými pneumatikami pro lepší zvládání terénních nerovností, převody uzpůsobenými pro náročnou jízdu v terénu a některá horská kola navíc disponují odpružením předních i zadních kol. Horská kola nemívají blatníky, aby se pro nánosy mokré půdy nezadřela kola.

na kole

Trekkingová nebo také crossová kola jsou kompromisem mezi horskými a silničními koly. Rozdíl mezi nimi je pouze v doplňcích. Crossové kolo nemá blatníky, nosič zavazadel a podobně. Je tak vybaveno pro jízdu na horších cestách a v členitějším terénu.

Jízda na kole je zdravá! Posiluje svaly dolních končetin i celkovou kondici, nepřetěžuje klouby a vazy, proto je vhodná i pro lidi s nadváhou, pomáhá se zbavit nadbytečných kil (při jízdě spálíte cca 3 400 kJ/hod).

Trekkingové kolo je určené pro méně kvalitní cesty, ale můžete s ním okrajově zajet i do terénu. Je ideální pro rekreační cykloturistiku, protože ta se většinou odehrává na silnicích nižších tříd nebo na cyklostezkách. Velikost rámu trekkingových kol je někde mezi horským a silničním kolem. Na rovině jim užší pláště dávají možnost vyšších rychlostí, ve stoupání se potom díky rozsahu převodů vyrovnají horským kolům.

(koř)

© 2001 – 2008 COOP Centrum družstvo
Realizace DELEX s. r. o.

Zákaznický magazín 2/2008

 Starší vydání
Zákaznický magazín 5/2007
5/2007

Zákaznický magazín 4/2007
4/2007