Cyklistu dělá kolo
To je samozřejmé. Vybrat si správné kolo ale není vůbec jednoduché. Nabídka na trhu je široká a výběr kola přesně na míru není jednoduchý. Tak zvaná "výhodná koupě" se může ošklivě vymstít, protože s nekvalitním kolem se můžete už po jedné hodně projezděné sezóně rozloučit. Na druhé straně ani vyšší cena automaticky neznamená záruku kvality. Při výběru kola je proto dobré si nejdříve rozmyslet, jak ho budeme převážně využívat a určitě se poradit s odborníkem.
Důležitá je také hmotnost jezdce. Vyšší zátěž znamená logicky větší namáhání všech součástek, a proto by ten, kdo má nějaké to kilo navíc, měl dát větší důraz na kvalitnější součástky, zejména osazení i rám.
Silniční kolo na tenkých pláštích nebo galuskách je vhodné pro překonávání delších vzdáleností na kvalitních silnicích. Tato kola bývají velmi rychlá a zpravidla také lehká. Rychlost kola má ale i druhou stránku – u nejtěžších převodů se musíte opřít do pedálů s větší silou.
Horské kolo je bytelný bicykl, navržený pro jízdu v horských oblastech, jízdu mimo udržované stezky nebo cesty a jiné náročnější terény. Od silničního kola se horské liší robustním rámem, širokými pneumatikami pro lepší zvládání terénních nerovností, převody uzpůsobenými pro náročnou jízdu v terénu a některá horská kola navíc disponují odpružením předních i zadních kol. Horská kola nemívají blatníky, aby se pro nánosy mokré půdy nezadřela kola.
Trekkingová nebo také crossová kola jsou kompromisem mezi horskými a silničními koly. Rozdíl mezi nimi je pouze v doplňcích. Crossové kolo nemá blatníky, nosič zavazadel a podobně. Je tak vybaveno pro jízdu na horších cestách a v členitějším terénu.
Trekkingové kolo je určené pro méně kvalitní cesty, ale můžete s ním okrajově zajet i do terénu. Je ideální pro rekreační cykloturistiku, protože ta se většinou odehrává na silnicích nižších tříd nebo na cyklostezkách. Velikost rámu trekkingových kol je někde mezi horským a silničním kolem. Na rovině jim užší pláště dávají možnost vyšších rychlostí, ve stoupání se potom díky rozsahu převodů vyrovnají horským kolům.