Především vycházejme z toho, že vada se objevila do 6 měsíců po koupi, takže se podle zákona předpokládá, že existovala už při převzetí (§ 616 odst. 4.). Spotřebitel má v takovém případě právo požadovat výměnu nebo opravu a naopak prodávající by měl zvážit, jaké důsledky každá z variant pro spotřebitele má i s ohledem na jeho komfort. Kolo za několik tisíc není malá investice, takže i z tohoto hlediska nelze považovat požadavek spotřebitele na výměnu vidlice za neúměrný.
Pokud s tím prodávající nesouhlasí, nezbyde vám nic jiného, než se obrátit na soudního znalce se žádostí o znalecký posudek. Předpokládejme, že vyzní ve váš prospěch, že znalec např. zjistí, že se jedná o vadu materiálu, takže s posudkem v ruce půjdete reklamovat znovu. Ani v té chvíli ovšem není prodávající povinen reklamaci přijmout, byť nemá argument, o který by se mohl opřít. Ale pokud by reklamaci přijal, máte právo na zaplacení nutných nákladů spojených s reklamací, tedy i na uhrazení znaleckého posudku.
Pokud by prodejce reklamaci neuznal, nemusíte se obracet na soud, ale zkuste mimosoudní řešení celého sporu. Tento projekt zahájilo 1. dubna ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR, Agrární komorou ČR a spotřebitelskými organizacemi.
Na kontaktních místech je možné si domluvit setkání a následně mediaci celého sporu. To vše je zdarma a podle úmyslu ministerstva by vyřízení sporů nemělo trvat déle než dva měsíce.
Objednali jsme si horolezecký zájezd na Pamír. Jenže organizátor zájezdu podmiňoval jeho uskutečnění účastí určitého počtu osob, které se ale nepodařilo dát dohromady. Oznámil nám, že lituje, ale zájezd se ruší. Musí nám nabídnout něco jiného?
Bohužel, v případě, že v cestovní smlouvě bylo výslovně stanoveno, že zájezd se uskuteční při účasti určitého počtu osob, jedná se o tzv. rozvazovací podmínku, takže CK není povinna nabídnout těm, kteří se přihlásili, jiný zájezd. Stejně tak není CK povinna uhradit nějakou škodu, i když by přihlášený účastník zájezdu prokázal, že mu taková škoda kvůli nekonání zájezdu vznikla (např. podepsaná smlouva na dodání fotografií z těchto míst pro nějaký časopis či nakladatelství apod.).
Samozřejmě je ale cestovní kancelář povinna vám vrátit veškeré finanční prostředky, které jste jí zaplatili, a to nejpozději ve lhůtě 30 dnů od oznámení zrušení tohoto zájezdu.
Syn po deseti měsících reklamoval kopačky. Obchod reklamaci neuznal, proto jsme si nechali vypracovat znalecký posudek, který odhalil skrytou vadu materiálu, a tedy neopravitelnou závadu. Doporučili prodejci vyřídit reklamaci v náš prospěch bez zbytečného odkladu.
Prodejce si od nás vzal všechny související doklady s tím, že sám musí celou záležitost přezkoumat, popřípadě si nechat též vypracovat znalecký posudek. Na otázku, jak dlouho to bude trvat, mi pracovnice prodejny odpověděla, že na to žádná lhůta neexistuje. Je to pravda?
Není, jedná se totiž o druhou reklamaci, takže by měla být vyřízena do 30 dnů. Nestane-li se tak, lze od smlouvy odstoupit podle § 19 zákona o ochraně spotřebitele. Nicméně dávat z ruky veškeré doklady není nejšťastnější. Spotřebitel by si měl originály nechat a prodávajícímu předat pouze kopie. Nyní, pokud by se něco náhodou ztratilo, nemáte v ruce absolutně nic, čím byste mohla prokázat jak koupi obuvi, první reklamaci, tak existenci znaleckého posudku. Byť byste ho asi od znalce získala znovu, nebylo by to zadarmo a stálo by to i čas.
Pokud nebude po 30 dnech prodávající reagovat, řešte spor soudně, ale musíte mít v ruce doklady, nebo zkuste oslovit některé kontaktní místo pro mimosoudní řešení sporů (včetně SOS). Náklady spojené s reklamací, tedy i náklady na váš znalecký posudek, musí uhradit v případě uznané reklamace prodávající (viz § 598 občanského zákoníku).
Koupil jsem elektronické šipky, ale po čase – asi po deseti měsících – se pokazily, neukazovaly body, takže jsem je šel reklamovat.
Krabici jsem měl originální, nebyl žádný problém, reklamaci mi přijali. Nicméně zhruba po dvou týdnech mi zavolali, abych si přišel pro šipky zpátky.
Když jsem dorazil, vrátili mi je s tím, že závada byla způsobena nešetrným zacházením, zřejmě prý mi to celé spadlo na zem. Není to pravda, ale co můžu dělat?
V tomto případě prodávající reklamaci zamítl, a to z toho důvodu, že podle jeho vyjádření došlo k mechanickému poškození reklamovaného zboží, a to předtím, než mu bylo zboží svěřeno. Pro příště doporučuji trvat na tom, aby do reklamačního protokolu byly nejenom přesně označeny závady, ale rovněž uvedeno, že zboží nejeví známky jakéhokoliv poškození. Byť samozřejmě spekulující prodejce může i takové vyjádření zpochybnit, jde o doklad vyjadřující určitý stav výrobku. Jinak se dostává spotřebitel do důkazní nouze, pokud bude prodávajícímu prokazovat, že mu zboží dával nepoškozené.
Prokázat tuto skutečnost můžete např. pokud máte zboží nafocené, svědecky... V opačném případě, pokud je zboží skutečně poškozené a prodávající odmítá svou odpovědnost, záleží na tom, co je uvedeno v reklamačním protokolu. Rovněž můžete zkusit kontaktovat prodavače, který zboží přebíral, ale to zřejmě moc užitku nepřinese.