Zákaznický magazín COOP
 Číslo 5/2008
*Vybráno z obsahu...
*Editorial
*Každá rada drahá
*Kakao, nápoj bohů
*I pejskové a kočičky
slaví vánoce

*Ryba umí příjemně
překvapit

*Den s... Otakarem
Zámečníkem, pražským
orlojníkem

*Hledáme Tvář COOP
Tuty a COOP Tip 2008

*Recepty našich čtenářů
*Proč se tak jmenují?
Vítějeves

*Slovenský koutek
*Parní hrnce a trouby:
opomíjení pomocníci


*Základní informace

 Archivy
*Zákaznický magazín
*Magazínek COOP

 Každá rada drahá
Vánoce nejen s radostí

Krásný vánoční stromek a pod ním samé povedené dárky, z nichž budou mít všichni obdarovaní nepředstíranou radost. Takovou pohodovou vánočn íidylku si v duchu mnozí z nás představují. Abychom ji přiblížili skutečnosti, měli bychom ale na řadu věcí myslet už dlouho před vánočními svátky.

Vánoce

"Živý" nebo umělý?
Mnohá rodina se před svátky rozhoduje, zda dá přednost umělému stromku nebo koupí "živý", byť pokácený před mnoha týdny. Málokdo má možnost získat vánoční strom opravdu čerstvý, vonící svěžím jehličím, smolou i lesem, a určitě nejkrásnější. Porovnáním ceny umělého s cenou několikaletého nákupu "živého" zjistíme, že umělý vyjde nakonec o něco levněji, vezmeme-li v úvahu jeho životnost. Kdo myslí ekologicky, asi také bude tvrdit, že umělý nepoškozuje přírodu, i když srovnáme-li náklady na suroviny na jeho výrobu i to, že se dnes vánoční stromky speciálně pěstují, pak opravdu nevím, která varianta je ekologičtější. Jistě se najde řada těch, kteří prostě na "živý" stromek dopustit nedají a umělé obcházejí v obchodech s odporem a velkým obloukem.

Na co si dát pozor?
Při nákupu umělého stromku máme nárok na jeho předvedení, přesně bychom měli zjistit, zda jsou v krabici všechny součásti a návod. Určitě bych doporučila větve prohlédnout, zda není někde jehličí prořídlé nebo nechybí vůbec.

U nákupu "živého" stromu bývá situace složitější. Méně opadává borovice, také jedle nebývá problematická. Se smrkem se v dobře vytopeném panelákovém bytě moc dlouho těšit nebudete. Při nákupu se zaměřte na to, zda jehličky neopadávají už teď, a pečlivě si prohlédněte, zda jsou větve rovné, stejně tak celý kmen. Pamatujte, že kupující dokáží stromek natočit tak, aby jeho vady nebyly vidět.

Nikdy nekupujte zboží od náhodného prodejce, který vám bude vykládat pohádku, že se mu doma sešly dva stromky. Může jít o stromek kradený, navíc chemicky ošetřený, který vám byt zaplní takovou "vůní", že ji nevyvětráte do Silvestra. Lesníci totiž kvůli krádežím ošetřují stromky neviditelnou chemikálií, která dá o sobě vědět až v teple bytu.

Reklamace a výměna
Ne vždycky se trefíme do vkusu či velikosti našich blízkých, a chceme-li udržet tradici překvapení, pak se nám může stát, že se s nepovedeným vánočním dárkem budeme do obchodu vracet. Rozlišme si hned na začátku, kdy jde o reklamaci a kdy jen o nepovedený vánoční dárek, který se pokusíte v prodejně vyměnit.

Pokud je zboží vadné, reklamujte, na to máte plné právo a vůbec nezáleží na tom, že jsou Vánoce. Ale výměna zboží koupeného v kamenném obchodě už záleží na vstřícnosti prodejce, ze zákona na ni nárok není. ovšem na Vánoce to většina obchodníků dělá. Ale pokud si nejste jisti, zda vybíráte vhodný dárek, raději se na tuto eventualitu informujte ještě před zaplacením. Prodejce má totiž právo, právě proto, že jedná nad rámec zákona, stanovit si pro vracení či výměnu vánočních dárků vlastní podmínky.

vánoční dárky

Někteří prodejci jsou ochotni i vrátit peníze, většina ale trvá na výměně zboží buď za jinou velikost, nebo za jiný výrobek v zaplacené ceně.

Nejčastěji omezují výměny časově–ať už stanovením data, do kdy jsou k tomu ochotni (maximálně konec ledna, ale někdy i jen do 31. prosince), nebo se možnost vrácení týká pouze zboží koupeného týden, dva či maximálně měsíc před Štědrým dnem.

Další podmínkou může být přítomnost originálního obalu či neodtržené visačky na textilním zboží. I na takové podmínky se vyplatí zeptat při nákupu, pokud si například nejsme jisti velkostí či vybranou barvou dárku.

Samozřejmostí je, že zboží, které chcete měnit, je nepoužité a čisté. Není možné ohromovat na Boží hod a Štěpána rodinu novým svetrem a následující den ho chtít v prodejně vyměnit.

Základní podmínkou u všech výměn je ovšem doklad o koupi!

Co nevyměníte
Existují druhy zboží, které se z hygienických důvodů, ale i kvůli ochraně autorských práv nevyměňují. Největší problémy mohou mít spotřebitelé u osobního prádla nebo plavek. V takových případech se spíše vyplatí oželet překvapení a nechat obdarovávaného, aby si vybral a hlavně vyzkoušel dárek sám.

Nicméně jsou prodejny, kde existuje ochota měnit i takové povedené dárky. Proto opět platí při koupi si vyjasnit podmínky, za nichž je prodejna ochotna vám vyjít či nevyjít vstříc.

Neúspěšně se budete pokoušet měnit či vracet CD, DVD či počítačové programy s porušeným obalem. Prodejce se samozřejmě chrání proti zhotovování pirátských kopií, ale může nastat problém, i když vás ani nenapadlo si kopii udělat, protože se dnes některá CD či DVD prodávají už bez celofánového přebalu. Takový výrobek je automaticky nevratný.

Podobný problém může nastat i u velkých barevných knih–encyklopedií či výpravných publikací, které jsou z výroby balené do fólie, jež je chrání.

Problémy mohou mít i spotřebitelé, kteří nakupují kosmetiku či drogistické zboží. Šampony, tekutá mýdla, kondicionéry a podobné výrobky, pokud nemají skutečně uzávěr, který se při prvním otevření poruší, bude dárce vracet také velmi obtížně. Není možné také vrátit parfém, u něhož je porušený obal. A tak i když jste své partnerce věnovali flakon světové značky za čtyři tisíce, pokud ho vyzkouší a nevyhovuje jí, pak se prostě nedá nic dělat.

Krásné a bezproblémové Vánoce!

logo Sdružení obrany spotřebitelů Mgr. Ivana Picková
Sdružení obrany spotřebitelů
www.spotrebitele.info

© 2001 – 2008 COOP Centrum družstvo
Realizace DELEX s. r. o.

Zákaznický magazín 5/2008

 Starší vydání
Zákaznický magazín 4/2008
4/2008

Zákaznický magazín 3/2008
3/2008