www.coop.cz homepage magazínů
Zákaznický magazín
 Číslo 1/2002
*Vybráno z obsahu...
*Úvodník
*Velikonoce zblízka
*Zdravé jarní bylinky
*Velikonoce na talíři
*Skopové variace
*Oslazeno medem
*Čokoláda
*Symbol života a plodnosti
*Zdravé luštěniny
*Rady od plotny
*Dvoubarevné
chodské straky

*O zvykoslovných
předmětech

*Čarodějné velikonoční
rejdy

*Horoscoop
*Z redakční pošty
*Základní informace

 Archivy Zákaznického
 magazínu
*Potraviny
*Stavebniny

 O zvykoslovných předmětech
Na různých velikonočních (i vánočních) výstavách se objevují především předměty, které dnes nazýváme obyčejové nebo také zvykoslovné, přímo související se zvyky, s obřady a obyčeji (pro Velikonoce jsou to např. typické kraslice či pomlázky). Až na malé výjimky nebyly obdobné zvykoslovné předměty určeny k trvalému uchování. Byly likvidovány buď přímo v rámci obřadu, nebo bezprostředně po něm. Při zhotovování těchto předmětů byl člověk vázán jejich tradiční podobou, po staletí předávanou z generace na generaci. Každý takový předmět měl svou hlubokou symboliku, často pověrečně magickou, iracionální. Měl rodině, jednotlivci či celému společenství zajistit zdar v konání, bohatou úrodu, zdraví, v milostné magii pak přízeň milovaného protějšku. Jindy měly tyto předměty funkci daru.

kraslice

Zvykoslovné předměty byly zdobeny materiály, dostupnými lidovým vrstvám - sláma, sušené plody, makovice, šišky, ořechy, kukuřičné šustí, textil, korek, dřevo, těsto, později korálky, úlomky zrcadel atd.

Ve srovnání s ostatní Evropou je naše lidová tvorba v oblasti kraslic velice bohatá, mnohotvárná a lze říci, že ojedinělá. Pochopitelně, že i u nás se s určitým zánikem přirozeného vkusu a komercionalizací lidové tvorby vyvinuly některé úpadkové formy - polepování vajíček obtisky, nehezká barevnost, používání reflexních barev, motivy evidentně nečeské apod.

Lidová kultura je cenné dědictví, je pamětí národa. V době počítačů a internetu, kdy už nevěříme na magickou moc různých zvykoslovných předmětů, hledáme jen formy a možnosti, jak to nejcennější a nejzdravější z odkazu našich předků uplatnit v soudobé společnosti. Proto v dnešní době kraslice využíváme většinou ke zkrášlení interiérů, pro potěšení oka i duše.

Legenda o tradici malování vajec

Když Ježíš se svatým Petrem chodili po světě, přišli jednoho dne do statku a poprosili hospodyni o kousek chleba. Ta však neměla ani skývu. Vtom uslyšela kdákání slepice, seběhla do kurníku a našla vejce. Upekla ho v teplém popelu a nakrmila jím pocestné. Když odešli, chtěla smést ze stolu koštětem skořápky. Jaké bylo překvapení, když uviděla, že se proměnily ve zlato. Selka potom každého pocestného častovala vejci, ale žádná skořápka se ve zlato již neproměnila. Časem začala vejce rozdávat na výroční den návštěvy oněch obou pocestných. Dodnes má legenda přenesené pokračování v malování vajec pro velikonoční pomlázkovou koledu. Ta však nemá vůbec nic společného s nasycením hladového. Však také většina kraslic je zdobena na prázdných vaječných skořápkách. Plná vejce se malovala kdysi v dávné minulosti. I tak byla darována z lásky, radosti a naděje.

Pohanské Velikonoce v Británii

Dnešní Britové oslavují Velikonoce uctíváním nezřízeného konzumu.

rehtacka

Pohanská tradice říká, že název Velikonoce (anglicky Easter) je odvozen ze jména anglosaské bohyně jara a plodnosti Ostary neboli Eastre, jíž byl zasvěcen duben jako měsíc probouzení přírody ze zimního spánku. I v Británii dodnes přetrvává tradice velikonočních symbolů - velikonočního vejce a zajíce. Tato tradice je však spojena s neuvěřitelnou komercializací. Supermarkety v Británii jsou plné čokoládových vajec obrovských rozměrů. Vajíčka obvyklé slepičí velikosti se sice při troše snahy také dají sehnat, ale většina britských dětí dostane letos zřejmě vejce dinosauřích rozměrů. Zatímco britské děti mají detailní přehled o sladkostech, které by chtěly na Velikonoce dostat, místní tradice a zvyklosti spojené s Velikonocemi jim příliš neříkají. Když se jich zeptáte, jak oslaví s rodiči Velikonoce, nejsou schopny říct víc, než že na Easter Monday se jede do McDonald's.


cara
© 2001 - 2002 COOP Centrum družstvo
Realizace DELEX s.r.o.

Zákaznický magazín 1/2002

 Starší vydání
Zákaznický magazín 4/2001 4/2001

Zákaznický magazín 3/2001 3/2001