Pro vaši situaci se postupuje podle občanského zákoníku, podle ustanovení o náhradě škody. Hradí se vždy skutečná škoda, tzn. to, co bylo nutné vynaložit, aby byl obnoven původní stav majetku poškozeného. Tvrzení pojišťovny zřejmě nezměníte (ale pečlivě si znovu prostudujte smlouvu, zda je tam upraveno maximální plnění a podle čeho se řídí), a tudíž další náklady na léčbu psa lze po vás vymáhat. Jde o náklady, které jeho majiteli vznikly, aby byl obnoven původní stav.
Pokud se nedohodnete, zřejmě vás poškozený bude žalovat. Soud ovšem bude posuzovat konkrétní situaci, která se stala a jakou vinu zavinění na tom máte vy. Pokud se prokáže, že jste měla psa zabezpečeného, např. že zahrada byla zamčená a běžně z ní pes nemohl utéci, nebo že byl dokonce přivázán, tak by míra vašeho zavinění značně poklesla. Umím si představit, že soud by rozhodně nepřiřkl žalobci celou zbývající částku. Navrhla bych s ohledem na to, že si nemyslíte, že z vaší strany došlo k zavinění (které se musí prokázat!), jistou kompenzaci např. ve výši 2000 Kč a tím by věc mohla být vyřešena. U soudu byste navíc mohla namítnout, že náklady na léčbu psa jsou přehnané, že byly předimenzované a neodpovídaly skutečným následkům, které způsobil váš pes.
Pokud osobní jednání nevedlo k úspěchu, doporučuji reklamovat ještě jednou a to doporučeným dopisem s dodejkou a s odvoláním na paragraf 620 odst. 1 občanského zákoníku. Ten jasně říká, že na prodej živých zvířat je délka záruční doby 6 týdnů. Chovatelce dáte najevo, že znáte svá práva a jste připravena se bránit i soudní cestou (záleží pochopitelně na ceně kočky). Vada kočky, kterou vám jistě potvrdí veterinář, je rozporem s kupní smlouvou, protože vy jste žádala kočku na chov a zálomek je zásadní dědičná vada, která brání tomu, abyste kočku mohla vozit na výstavy a aby přivedla na svět další hodnotné potomstvo. Navíc podle § 598 občanského zákoníku máte nárok na náhradu nutných nákladů spojených s reklamací, takže můžete požadovat od chovatelky náklady na veterinářův posudek.
Při prodeji zvířat je záruční doba 6 týdnů. V této době, pokud se projeví vady, odpovídáte ze ně jako prodávající a kupující je oprávněn takové vady reklamovat a musí to udělat v této lhůtě. Zároveň však odpovídáte i za vady, které měl kůň při prodeji, přesně v okamžiku převzetí, tedy za tzv. shodu s kupní smlouvou. Je nutné vycházet především z toho, co bylo ve smlouvě sjednáno, jak byl kůň ohodnocen. I když byl kupující seznámen se stavem koně, tak pokud vady nebylo možné zjistit prohlídkou, popřípadě nebylo provedeno lékařské vyšetření, na základě kterého by mohly být vady zjištěny, jedná se o tzv. vady skryté, za které odpovídáte vy jako prodávající. Kupující musí ale reklamovat i takové vady nejpozději ve lhůtě 6 týdnů. Pokud tak neučiní, nejsou jejich nároky z odpovědnosti za vady u soudu vymahatelné. I přesto však po vás mohou chtít náhradu škody – zde se ale již prokazuje zavinění.
To, jestli výrůstky v nohou lze považovat za skryté vady, může stanovit odborník. Netuším, jak se tyto vady mohou projevovat a zda brání řádnému užívání koně a účelu, pro jaký ho koupili – např. jako závodního, či chovného apod.
Pokud jste koně prodávala jako fyzická osoba, pak se vše bude řídit ustanoveními občanského zákoníku o kupní smlouvě. Pokud jste jako prodávající právnická osoba – firma, pak platí pouze to, co jste si dojednali mezi sebou v kupní smlouvě.
Na kanárka se jako na každé zvíře vztahuje záruční doba 6 týdnů. Pokud došlo k rozporu s kupní smlouvou – byl prodán kanárek, který měl zpívat, ale to se nestalo – máte právo na reklamaci této vady. Na nového kanárka zase začíná běžet nová záruční doba.
V tuto chvíli bych doporučila novou reklamaci a také domluvu s prodávajícím. Mohlo by se jednat i o to, že kanárek potřebuje třeba určité podmínky – klid či světlo k tomu, aby si zvykl a začal třeba zpívat; to vše vám prodejce měl říci. Podat informace je i v tomto případě jeho povinnost daná zákonem, tentokrát zákonem o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb.
Sdružení obrany spotřebitelů ČR