Zákaznický magazín COOP
 Číslo 4/2007
*Vybráno z obsahu...
*Úvodník
*Každá rada drahá
*Privátním značkám
COOP kralují čeští
výrobci

*Nebojme se podzimu!
*Hrníčkový smažák
*Odhaľte živly vo vašom
živote

*Plněné papriky
s tuňákem a sýrem
Akawi

*Café Hawelka
*Café Sperl zve
na vídeňský štrúdl

*"Pocit jedinečnosti je
opakovatelný," říká Jan
Hřebejk

*Novinky v našich
obchodech

*Recepty našich čtenářů
*Tekuté potěšení ...ovšem
pokud je užíváno s mírou!

*Zelí na našem
i cizokrajném stole

*Kupujeme kuchyňské
nádobí

*Fenomén zvaný
Večerníček


*Základní informace

 Archivy
*Zákaznický magazín
*Magazínek COOP

 Každá rada drahá
Vaří, peče, smaží, myje

Hodně českých domácností se během života zarizuje dvakrát – při založení nové rodiny a před odchodem do důchodu. Zatímco v první fázi si mladí lidé pořizují věci s vidinou rostoucího počtu členů rodiny, takže dávají přednost spotřebičům s větší kapacitou, v té pozdější fázi života preferují spotřebiče menší a s nižší spotřebou. Nepořizují všechno najednou, většinou nakupují tehdy, když stojí před rozhodnutím, zda ještě opravit nebo koupit nové.

Domácí Bumbrlíčkové
I kdybyste měli doma Bumbrlíčka, nebude vás stát tolik, jako elektrická energie pro všechny spotřebiče, které v domácnosti máte. Na to se vyplatí myslet už při nákupu a dávat přednost přístrojům energetické třídy A. Hledejte na přístroji energetický štítek, kde najdete nejen tuto informaci, ale také spotřebu vody u praček i myček a údaj o hlučnosti (důležité u všech, ale u digestoří dvojnásob). Jen pro informaci – když dáte přednost lednici třídy C, bude stát méně, ale ne o tolik. Když koupíte lednici třídy A uspoříte za deset let ve srovnání s "céčkem" cca 8 000 korun. To už určitě stojí za úvahu, navíc nižší spotřebou šetříte životní prostředí.

Žroutem vašich financí, i když o něco menším, je voda. Pračky a myčky jí spotřebují nemálo, ale nákup myčky je i z tohoto hlediska výhodnější, než mytí nádobí ve dřezu. Před rozhodnutím o jejím nákupu si zkuste změřit (třeba půllitrem), kolik spotřebujete vody na umytí nádobí po víkendovém obědě. Běžná myčka spotřebuje na nejčastěji používaný program při 50 stupních ohřevu vody cca 15 – 17 litrů. Změřte si, kolik vy. A když pak chcete nádobí opláchnout pod čistou vodou, abyste ho zbavili chemických prostředků, bude to ještě víc. Ano, náklady na její pořízení vyšší jsou, jenže jaká je hodinová sazba paní domu, která se ke dřezu postaví, se zatím nepočítalo. Zkuste to někdy vyčíslit...

pračka

Hluk se dá změřit
Když zapneme všechny běžné domácí spotřebiče a přidáme ještě mixer, neslyšíme vlastního slova. Hluk v domácnosti se i kvůli technickým vymoženostem zvýšil, což určitě neprospívá našemu zdraví, zvlášť když to přesáhne určitou hranici.

Proto se zajímejte o hlučnost přístrojů ještě před nákupem a trvejte na předvedení. V žádné prodejně není problém ukázat zákazníkovi v chodu vysavač, i prodejny digestoří disponují vzorky. Nicméně určitě se dá hlučnost vyčíst z technických údajů o výrobku.

Obrátila se na nás spotřebitelka, která se nechala uchlácholit tvrzením prodejce o tichém chodu kupovaného vysavače. Když ho doma zapnuli, tak se vyděsili. Tichým chodem se ten "no name" vysavač opravdu nepyšnil. Chtěla reklamovat a ptala se, zda je to možné.

vysavač

Možné to je, jde evidentně o rozpor s kupní smlouvou podle § 616 občanského zákoníku. Zboží nemá ty vlastnosti, které o něm prodávající tvrdil. Je možné trvat buď na výměně tohoto výrobku za méně hlučný, nebo – pokud to není možné – na vrácení zaplacené částky. I proto je lepší trvat na předvedení – taková práva nám dává jak občanský zákoník, tak zákon o ochraně spotřebitele a je naší chybou, když ho nevyužijeme.

Totéž platí i v případě, že přístroje spotřebovávají více elektrické energie nebo vody, než uvádí výrobce.

Záruka a reklamace
Nedávno se na SOS obrátila spotřebitelka, které firma jak na zakázkovou kuchyni, tak na spotřebiče, poskytla pouze šestiměsíční záruku.

Formálně to v pořádku je, ale pro zákazníka je to velmi nevýhodné, kdyby spotřebiče kupoval v běžném obchodě, nebo si ve smlouvě s kuchyňským studiem vymínil na ně dvouletou záruku, měl by jednodušší situaci.

Doporučili jsme jednání s dodavatelem, ale upozornili zároveň, že nemusí být úspěšné a pak už se těžko svého bude majitelka nové kuchyně dovolávat, protože to byla ona, kdo pochybil.

moderní kuchyně

Na spotřebiče se vztahuje opravdu dvouletá záruční doba, zároveň jsou prodejci, kteří jsou ochotni na některé jejich části poskytnout záruku ještě delší.

Pokud se během této doby vyskytne na přístroji vada, má spotřebitel právo na její bezplatné odstranění. Pokud odstranit nejde a brání řádnému užívání přístroje, pak na výměnu výrobku za nový nebo na vrácení peněz.

Stejná práva jako v posledním případě má majitel spotřebiče, pokud se stejná vada vyskytne během záruční doby potřetí, nebo nějaká – pokaždé jiná – počtvrté. A vždycky má prodávající na vyřízení reklamace 30 dní.

Lesk a sláva – polní tráva
Trendem moderních interiérů je chlad a strohé linie. Některé kovové povrchy domácích spotřebičů tomu odpovídají. Buďte při výběru opatrní, jsou totiž nesmírně náročné na údržbu, je na nich vidět každý otisk vašeho palce a dětské ruky. Pokud se tedy nevyžíváte v každodenním leštění bytu, dejte přednost bílému povrchu nebo vestavěným spotřebičům.

myčka nádobí

Mají ve srovnání s těmi volně stojícími jednu obrovskou výhodu – kuchyně působí naprosto kompaktním dojmem. V okamžiku, kdy se ale definitivně rozbijí, může být problém shánět stejný přístroj na rozměr skříňky, kde byl umístěn. U myčky a trouby to problém není, ale u lednice s mrazákem se to může stát někdy během na dlouhou trať.

Lednice se pokazí na Vánoce
Nemaluji čerta na zeď, ale vím, že shánět opraváře čehokoliv noc před Štědrým dnem není nic příjemného a jednoduchého.

Není-li zrovna mráz jako ve Finsku, musíte nějak zachránit vánoční dobroty a opraváři jsou v nedohlednu. I když už ve velkých městech fungují i o svátcích linky "první pomoci" i pro tyto případy, ne všichni bydlíme v Praze nebo krajských městech.

kterou pračku?

I o svátcích platí trvat na odhadu ceny opravy i na jejím dodržení. Pokud ji vyčíslí, nesmí ji bez vašeho souhlasu změnit. Hovoříme nyní o přístrojích, kterým už uplynula záruční doba.

Někdy reklamujeme i běžné menší domácí přístroje – výše uvedený vysavač, robot či kávovar. S těmi pak do opravny míříme. V provozovně by nám měli vystavit písemný doklad jak s popisem přístroje, tak jeho vady, předběžnou cenou i termínem vyhotovení.

I když si na spotřebitele vezmou kontakt, nejsou povinni mu zavolat, to platí jako pro záruční, tak pro pozáruční vady. Je v zájmu každého z nás se o svůj majetek zajímat.

logo Sdružení obrany spotřebitelů Mgr. Ivana Picková
Sdružení obrany spotřebitelů
www.spotrebitele.info

© 2001 – 2007 COOP Centrum družstvo
Realizace DELEX s. r. o.

Zákaznický magazín 4/2007

 Starší vydání
Zákaznický magazín 3/2007
3/2007

Zákaznický magazín 2/2007
2/2007