Zákaznický magazín COOP
 Číslo 4/2010
*Vybráno z obsahu...
*Editorial
*Každá rada drahá
*Zdravá chvilička Petra
Havlíčka

*Co naše maminky
neznaly

*Deprese umí potrápit
*Den s... Lenkou
Šejnovou, vítězkou
COOP Sympatika 2009

*Zelí se nám urodilo
*Jó švestky zrály...
*Zelenina jako lék
*Recepty našich
zákazníků

*Napsali jste nám
*Sláva pohybu III. aneb
pěknou postavou
ke zdraví

*Opole má co nabídnout
*Olivový olej
*Luštěniny
*Vínečko růžové...

*Základní informace

 Archivy
*Zákaznický magazín
*Magazínek COOP

 Každá rada drahá
Nakupovat pohodlně a z domácího křesla?

Nakupovat levně a pohodlně přímo z domova – taková byla první lákadla vybízející před lety k nákupům po internetu. Doba plynula a i my jsme si zvykli na tento styl nakupování. Mnozí se to naučili – a učí – i za cenu drahých šrámů a ztrát.

každá rada drahá

V loňském roce se nákupy českých spotřebitelů na internetu přiblížily 30 miliardám, letos bude tato hranice zcela jistě překonána. Přitom každý třetí uživatel internetu u nás považuje nákup touto formou za riskantní.

Na co si dát pozor?
Na neznámé obchody, to je pravidlo číslo 1. Zeptejte se známých, ve škole, u přátel, s čím mají dobré či špatné zkušenosti. Hledejte po internetu, i tam se dá zjistit, jaké obchody nestojí vůbec za to navštěvovat.

Na přesné informace. Ze zákona má internetový obchodník povinnost informovat vás o řadě důležitých věcí, které ho identifikují. Jméno, adresa či sídlo firmy, identifikační číslo a předmět podnikání jsou ty nejzákladnější. Cena výrobku musí být uvedena přesně a platí! Není možné, aby vám účtoval cenu jinou. Musí být jasné, zda a kolik budete platit za dodání. A musíte být informováni, že od smlouvy je možné bez udání důvodu odstoupit do 14 dnů po převzetí výrobku, jinak se tato lhůta prodlužuje na tři měsíce. Nákupy po internetu patří totiž mezi nákupy speciálně ošetřené občanským zákoníkem; jde o nákupy pomocí prostředků komunikace na dálku. Nemůžete si na rozdíl od běžného obchodu zboží prohlédnout, zkontrolovat na místě, vyzkoušet ani vybrat přesně tu barvu, která se vám líbí. Vracíte-li zboží, má dodavatel právo pouze na úhradu prostředků, které prokazatelně vynaložil při vyřizování vracení zboží. Peníze musí vrátit do 30 dnů od přijetí zboží zpět.

Neplaťte předem. Vždycky dávejte přednost obchodníkovi, který umožňuje platbu až při převzetí nebo prostřednictvím banky.

Prohlédněte si zboží při převzetí. I když se jedná o velké kusy (myčky, ledničky, pračky), určitě je příjemnější se podívat, zda je zboží bez vady, hned při převzetí. Nenechte se tlačit k tomu, že dopravci pospíchají.

Co se vyplatí?
V podstatě všechno je na internetu levnější, nicméně bílá domácí technika a elektronika, například televizory či počítače, nabízí takové cenové rozdíly, že to rodinná kasa pocítí jako významný přínos.

nakupování na internetu

Sportovní zboží, knihy, filmy, CD patří k oblíbeným nákupům. Trochu s otazníkem jsou nákupy parfémů. V situaci, kdy se po různých ne příliš seriozních prodejnách nabízejí falzifikáty světových značek, je lépe nakupovat pouze u renomovaných výrobců. Oblečení patří také k velmi oblíbeným položkám a záleží na každém, jak se dokáže v nabídce orientovat. Řada lidí to praktikuje způsobem, že si v běžném obchodě kalhoty či cokoliv jiného vyzkouší a přesně tutéž velikost pak objedná v internetovém obchodě. Mnohým to vychází, ale řada lidí má obavy, zda zboží při rozbalení bude barvou či velikostí odpovídat tomu na obrazovce počítače. Při vidině reklamace či vracení zboží raději zamíří do obchodu kamenného.

Důvěřuj, ale prověřuj a ověřuj!

Řada rodičů hlavně před Vánoci nakupuje po internetu hračky pod stromeček. Není to špatné, nicméně v těchto případech je opravdu nutné počítat s důkladnou kontrolou došlého zboží. Budeme-li čekat až na Vánoce, připravíme se o možnost zboží vrátit bez udání důvodu, kterou nám zákon poskytuje.

Internetové potravinářské obchody si také začínají nalézat své místo na slunci. Honí nás čas, nestíháme, takže i základní potraviny už nakupujeme přes počítač. Vyplatí se však pouze v případě, když cena za dodání nepřevýší pomyslnou finanční úsporu. Pokud je ale někomu naprosto lhostejné, kolik zaplatí, a jde mu opravdu jen o rychlé dodání, pak jsou takové nákupy od vyzkoušených a kvalitních firem jistě přínosem.

Kolik řečí umíš...
Nákupy ve virtuálním světě neznají hranice, tou jedinou je pouze naše znalost či neznalost jazyka. Nakupovat v zahraničí není problém, v rámci celé Evropské unie platí stejná zákonná úprava, lišící se pouze dobou, za jak dlouho po převzetí zboží má zákazník právo bez udání důvodu zboží vrátit. Od jednoho týdne většinou do 14 dnů se kupující může spolehnout na to, že mu firma po vrácení zboží musí vrátit peníze. Ale lidé nakupující mimo Evropskou unii si takovou zákonnou úpravou v žádném případě jisti být nemohou a situace, kdy dostanou něco, co zdaleka neodpovídá jejich představě, nastat může. Vracení takového výrobku na druhý konec světa nemusí být úplně jednoduché, o vracení peněz ani nemluvě.

Potraviny pres internet? Žádný problém!

Reklamace
To je nepříjemná věc i v obyčejném obchodě. Je třeba připomenout, že na běžné spotřební zboží se vztahuje klasická záruční doba, tedy dva roky. Během prvního půl roku má spotřebitel větší práva. Pokud se objeví vada, má se za to, že existovala už v okamžiku koupě, a kupující může požadovat vrácení peněz či výměnu výrobku za nový. Ve zbylých měsících dvouleté záruční doby má právo na opravu výrobku, pokud se jedná o vadu odstranitelnou, či výměnu za nový nebo vrácení peněz, pokud jde o neodstranitelnou závadu. Stejně jako v kamenném obchodě má internetový obchodník na vyřízení reklamace 30 kalendářních dní.

Mgr. Ivana Picková,
odbornice na spotřebitelské právo

© 2001 – 2010 COOP Centrum družstvo
Realizace DELEX s. r. o.

COOP Rádce 4/2010

 Starší vydání
COOP Rádce 3/2010
3/2010

COOP Rádce 2/2010
2/2010