www.coop.cz homepage magazínů
Zákaznický magazín
 Číslo 1/2006
*Vybráno z obsahu...
*Úvodník
*Každá rada drahá
*Beránek Marshall
*Stále širší nabídka
*Pizza připravená s láskou
*Benátky: Pohádkové
lagunové město

*Lunární kalendář na
březen

*Jaro žádá jarní vzhled
*Lunární kalendář na
duben

*Privátní značky na vašem
stole

*Lunární kalendář na
květen

*Jogurty Ranko pro každý
den

*Jak žít zdravě
*Nejčastější otázky
o ptačí chřipce

*Domácí lékárnička ocení
systém

*Dobroty z ledového
království

*Test: Jaký jste zákazník?
*Jak vlastně vypadá
český zákazník

*Penzijní připojištění
*Říše snů Ivany Reginy
Kupcové–Sádlové

*Zpěvačka Radůza:
Necítím se být rebelkou

*Vyséváme zeleninu

*Základní informace

 Archivy Zákaznického
 magazínu
*Potraviny
*Stavebniny

 Jak vlastně vypadá ceský zákazník
Zákazníky lze obecně rozdělit do sedmi skupin:

1. Jako ovlivnitelný typ je označen milovník reklamy, kterého lze získat především vzhledem výrobku. Tento typ zákazníka často odchází z prodejny s úplně jiným zbožím, než měl původně v úmyslu koupit. Typickým představitelem této cílové skupiny je mladší žena s vyšším příjmem. Podíl ovlivnitelných zákazníků se odhaduje na 15% a dá se říci, že mírně poklesl.

nakupování

2. Náročný zákazník vyžaduje dostatečnou šířku i hloubku sortimentu. Vyhledává proto často hypermarkety. Rád platí kartou a oceňuje nabídku dalších služeb. Opět se jedná spíše o ekonomicky aktivní ženy mladšího a středního věku s vyšší kupní silou a jejich podíl je o něco málo vyšší než podíl ovlivnitelných zákazníků.

3. Jejich mužským protipólem je mobilní pragmatik. Nakupuje ve velkém a je ochoten si pro nákup dojet do vzdálenější prodejny, když mu vyhovuje. Preferuje velkoplošné jednotky, kupuje raději značkové a modernější zboží. Je často otcem rodiny a vyhovuje mu platit kartou. Mobilních pragmatiků je v naší populaci asi 12%.

4. Přibližně stejný podíl má typ označovaný jako loajální hospodyňka. Jde především o ženy, které už nejsou ekonomicky aktivní, tedy obvykle nad 55 let. Vyhledávají menší prodejny s příjemnou a ochotnou obsluhou. Obvykle za nákupy necestují. Přicházejí nejčastěji pěšky nebo využívají MHD. Nakupují často a méně, většinou v hlavní prodejně.

5. Typem, který vždy nakoupí jen to, co plánoval, je opatrný konzervativec. Reklamě zásadně nevěří a není náročný. Je však citlivý na cenu. V populaci jich najdeme asi 13%.

6. Početnější je typ nenáročného flegmatika (17%). Ten bere nákup jako nutné zlo a snaží se trávit cestou za nákupy i nákupem samotným co nejméně času. Opět jde spíše o muže, a to jak mladšího, tak staršího. K tomuto typu patří i podskupina odpůrců globalizace, kteří zásadně nenakupují v mezinárodních řetězcích. Zahrnuje jak muže, tak ženy, a to spíše mladšího a středního věku.

7. Galerii typologie nakupujících uzavírá poměrně rozšířený šetřivý typ (15%). Známe ho z oficiálních otevření nových prodejen, kde probíhají mimořádně výhodné nabídky, ochutnávky a soutěže. Často jde o seniory, a to jak muže, tak ženy. Důkladně pročítají letáky a mají dokonalý přehled o cenách všech prodejen v okolí. Jsou ochotni za nákupy cestovat, častěji veřejnou dopravou než autem.

(Čerpáno z časopisu Moderní obchod č. 11/2001)


cara
© 2001 - 2006 COOP Centrum družstvo
Realizace DELEX s.r.o.

Zákaznický magazín 1/2006

 Starší vydání
Zákaznický magazín 4/2005
4/2005

Zákaznický magazín 3/2005
3/2005