www.coop.cz homepage magazínů
Zákaznický magazín
 Číslo 1/2006
*Vybráno z obsahu...
*Úvodník
*Každá rada drahá
*Beránek Marshall
*Stále širší nabídka
*Pizza připravená s láskou
*Benátky: Pohádkové
lagunové město

*Lunární kalendář na
březen

*Jaro žádá jarní vzhled
*Lunární kalendář na
duben

*Privátní značky na vašem
stole

*Lunární kalendář na
květen

*Jogurty Ranko pro každý
den

*Jak žít zdravě
*Nejčastější otázky
o ptačí chřipce

*Domácí lékárnička ocení
systém

*Dobroty z ledového
království

*Test: Jaký jste zákazník?
*Jak vlastně vypadá
český zákazník

*Penzijní připojištění
*Říše snů Ivany Reginy
Kupcové–Sádlové

*Zpěvačka Radůza:
Necítím se být rebelkou

*Vyséváme zeleninu

*Základní informace

 Archivy Zákaznického
 magazínu
*Potraviny
*Stavebniny

 Každá rada drahá
Koupil jsem si sportovní boty, po měsíci na nich praskla podrážka. Reklamaci mi ale zamítli, protože jsem prý boty nepoužíval v souladu s doporučeními prodejce. Na letáku sice bylo napsáno, že boty jsou do tělocvičny, ale přece ve sportovních botách můžu chodit venku, ne?

rady spotřebitelům

Chodit v nich venku můžete, ale pak nepočítejte s tím, že vám prodejce přijme reklamaci a boty vymění za nové. Podle zákona o ochraně spotřebitele (§ 9) je prodejce povinen informovat o vlastnostech prodávaných výrobků, o způsobu použití atd. Pokud se ovšem spotřebitel těmito informacemi nehodlá řídit, nemůže počítat s tím, že ho zákon bude chránit.

Jedině v případě, kdyby prodejce neinformoval zákazníka, k čemu je obuv určena, pak by bylo možné boty reklamovat a také upozornit ČOI, že prodejce neplní povinnosti stanovené zákonem o ochraně spotřebitele (č. 634/1992 Sb.). V takovém případě by byl zákazník v právu a mohl by požadovat výměnu zboží, protože by se pravděpodobně jednalo o neodstranitelnou vadu.

Pokud je čtenář ovšem přesvědčen o tom, že boty byly nekvalitní, může se obrátit na soudního znalce (www.justice.cz) či autorizovanou zkušebnu se žádostí o znalecký posudek. Pokud by vyzněl v jeho prospěch, pak by bylo možné reklamovat znovu s tím, že boty nejsou kvalitní, a trvat buď na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz, nebo na nových botách.

Manželka koupila vysavač, který měl vysávat i vodu. Alespoň jí to prodavač tvrdil a na přiloženém letáku to je také napsané. Jenže až doma zjistila, že tento model vodu nevysává. Můžeme ho vrátit a požadovat peníze zpátky? Nic mu jinak není...

Ve vašem případě jde o evidentní rozpor s kupní smlouvou a vy máte právo požadovat, aby byl vysavač uveden do souladu s ní. Pokud to nebude možné, pak byste měli právo odstoupit od smlouvy.

Občanský zákoník v paragrafu 616 říká, že shodou s kupní smlouvou se rozumí, že věc má jakost a ty užitné vlastnosti smlouvou požadované, prodávajícím, výrobcem nebo jeho zástupcem popisované nebo na základě jimi prováděné reklamy očekávané. Pokud tedy prodejce tvrdil vaší manželce a doložil to ještě letákem, že jde o vysavač, který dokáže vysávat vodu, a není to pravda, může paní zboží reklamovat.

Paní ovšem při nákupu propásla své právo, které jí dává zákon ve stejném paragrafu, a to, že může požadovat předvedení výrobku. Nicméně to nic nemění na jejím právu požadovat uvedení vysavače do souladu s kupní smlouvou. Předpokládám, že v prodejně mají ten správný typ vysavače, o němž hovoří kupní smlouva, kterou paní uzavřela. Požadujte výměnu právě za ten správný, samozřejmě za stejnou cenu. Pokud by ho nějakým nedopatřením neměli, mají 30 dní na to, aby požadovaný typ sehnali. Kdyby se jim to nepovedlo, můžete odstoupit od smlouvy nebo požadovat slevu – pokud se spokojíte s tím, že vysavač vodu likvidovat nebude.

Koupil jsem si za velmi výhodnou cenu televizor, ale bez dálkového ovladače a bez návodu. Prodavač mi řekl, že je seženu na internetu, a udal mi i adresy. Jenže tam jsem ten svůj nenašel, a když jsem se vrátil do prodejny, řekl mi, že prý mám tedy smůlu. Můžu se nějak bránit?

Čtenář se nechal nalákat na slevu, aniž by uvažoval nad tím, v jaké situaci se může octnout. Může se maximálně obrátit na ČOI a upozornit, že prodejce porušil § 9 zákona o ochraně spotřebitele (č. 634/1992 Sb.). Podle něj je prodejce povinen, pokud je to s ohledem na povahu výrobku potřebné, poskytnout informace k výrobku v přiloženém písemném návodu.

Co se týče dálkového ovladače, dá se očekávat, že prodejce bude argumentovat tím, že sleva byla čtenáři poskytnuta právě kvůli chybějícímu ovladači. Pokud je to například poznamenáno na paragonu, pak se jedná o drahé poučení pro příště.

Při koupi podobných přístrojů je třeba si pamatovat, že některé slevy mohou být velmi pochybné. Dalším zlatým pravidlem je to, že spotřebitel má právo na předvedení výrobku, pokud to je možné a pokud to připouští povaha věci.

Reklamaci mi nevyřídili do měsíce, prý mám ještě dva dny počkat. Doslechl jsem se, že ale když to nestihnou do nějaké lhůty, musí mi vrátit peníze. Jak to je?

Podle § 19 zákona o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb. je prodávající povinen vyřídit reklamaci bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dní. Pokud tuto lhůtu nedodrží, má pak kupující stejná práva, jako by se jednalo o vadu neodstranitelnou. To znamená, že může odstoupit od smlouvy nebo požadovat nový výrobek.

Prodávající se často ohánějí argumenty, že jim servis zboží nestihl dodat, že to není jejich vina, že bylo třeba udělat odborný posudek atd. Na nic z toho by neměl zákazník brát zřetel a trvat na svém právu.

Problémy nastávají někdy s počítáním času. Co dělat, když poslední den lhůty připadne na neděli a obchod má zavřeno? Pak bude všecko v pořádku, když výrobek bude opraven a předán první následující pracovní den – tedy v pondělí. Totéž platí, když poslední den lhůty připadá na nějaký svátek – Vánoce, Velikonoce atd. Třicetidenní lhůta se ale počítá podle kalendářních dní a začíná běžet druhý den poté, co jsme předali výrobek prodejci či servisu.

Mgr. Ivana Picková
Sdružení obrany spotřebitelů ČR


cara
© 2001 - 2006 COOP Centrum družstvo
Realizace DELEX s.r.o.

Zákaznický magazín 1/2006

 Starší vydání
Zákaznický magazín 4/2005
4/2005

Zákaznický magazín 3/2005
3/2005