V první polovině devadesátých let se družstva orientovala především na budování moderních supermarketů a diskontních prodejen. V roce 1997 byl pak založen maloobchodní řetězec COOP DISKONT, který sdružuje prodejny od 300 do 500 m
prodejní plochy. Na základě dobrých zkušeností s provozováním tohoto řetězce došlo postupně k založení dalších:
Na počátku devadesátých let byly založeny dvě nákupní centrály: družstvo COOP Centrum Praha a společnost COOP Morava, s.r.o., které pro družstva zajišťují centrální nákup zboží a služby od asi 450 dodavatelů. Organizují prodejní akce, různé zákaznické soutěže a další marketingové aktivity. Družstvo COOP Centrum, které je mimo jiné největší nákupní aliancí v České republice, zajišťuje pro všechna spotřební družstva privátní značky, jejichž uvádění na trh bude pokračovat i v letošním roce. Jsou to výrobky v kategorii Klasik, nadnárodní značky COOP Premium a další značky COOP Standard z oboru spotřebního zboží a potravin.
Naše ambice do příštích let
Jednotně řízená obchodní a marketingová politika řetězců je založena na osobním přístupu k zákazníkům při současném využívání výhod centrálního nákupu. Naším cílem je především pružně reagovat na potřeby zákazníků a nabídnout jim zboží a služby v přijatelných cenách a odpovídající kvalitě.
V trendech, s nimiž jsme u našich zákazníků uspěli, bychom chtěli i nadále pokračovat. Plně si uvědomujeme, že přízeň zákazníka je záležitost vrtkavá a je potřeba o ni neustále bojovat a usilovat – nabízet tedy stále další možnosti pro uspokojení potřeb zákazníka v naší obchodní síti. Víme, že určitá pochybení některých velkých řetězců na sklonku loňského roku vedla k návratu části zákazníků do ryze českých a menších prodejen, kde hledají dříve opomíjený osobní kontakt s personálem, přívětivější klima i určitou specifičnost nabídky v daném regionu. Budeme tedy velmi rádi, pokud se nám podaří si tyto nové zákazníky udržet i do budoucna.
Ing. Zdeněk Juračka,
předseda Svazu českých a moravských spotřebních družstev