www.coop.cz homepage magazínů
Zákaznický magazín
 Číslo 3/2005
*Vybráno z obsahu...
*Úvodník
*Zákon o ochraně
spotřebitele

*Bylinkářská poradna
*Kdyby zvířata mluvila...
*Paragrafy hezky zblízka
*Jižní Amerika z paluby
plachetnice

*Roztančená kuchyně
*Historie spotřebních
družstev

*"Nedej zahynouti nám,
ni budoucím"

*Víno budiž pochváleno
*Lunární kalendář na
září

*Až se příští léto zeptá
*Vitamín C
*Lunární kalendář na
říjen

*Královna slaví návrat
*Lunární kalendář na
listopad

*Naďa Konvalinková
*Kukuřice aneb indiánské
zrní

*Hrušky
*Dýně

*Základní informace

 Archivy Zákaznického
 magazínu
*Potraviny
*Stavebniny

 Kdyby zvířata mluvila...
Jak je krásné býti člověkem! A to ve smyslu tom, že člověk může zajít do restaurace či do hospody a objednat si k jídlu, na co má právě chuť. Nebo se sejde v pátek rodinná rada a podle stávajících financí rozhodne, co by bylo nejlepší k sobotnímu a zvláště ke svátečnímu, nedělnímu obědu. Každý člověk ví, co mu chutná a co ne. A teď si představte, že se jednoho dne Pán Bůh rozhodne, že v pátek (nejlépe třináctého!) začnou všechna zvířata mluvit. Přijdete utahaní domů z práce, děti zlobí, lednice teče a najednou se u vašich nohou posadí pes nebo kočička a se vší vážností se vás zeptá: "Mám dotaz, moje milovaná paničko. Nevím, odkud vlastně pochází ty dobroty, které mi každý den servíruješ do mističky." Konsternovaná panička by jistě vyhrkla, že z krámu. "Dobře, ale jak se vlastně na ten krám dostanou, jak je vyrábí, z čeho jsou?" A to by pak jistojistě nastalo dlouhé ticho...

výroba krmiva pro psy

Aby vás tato případná pejsčí nebo kočičí otázka příliš nezaskočila, vydali jsme se z Plzně směr Liberecký kraj, kde se, ani ne dvacet kilometrů od České Lípy směrem k hranicím zcela ukrytý před okolním světem, nachází závod na výrobu suchých krmiv. Do nenápadného závodu Provimi Pet Food CZ, s.r.o., v Brništi by nikdo neřekl, že představuje naprostou špičku ve svém oboru, která svými parametry předčila řadu evropských renomovaných výrobců. Ještě na vysvětlenou: slovíčko pet food pochází z angličtiny, ale obecně se užívá jako mezinárodní výraz pro průmyslově vyráběné krmivo pro domácí miláčky.

Jakožto naprostí laici, ale vlastníci jak pejsků, tak i kočiček, jsme zajeli vozem k první bráně a číhali, až se po telefonickém ohlášení otevře. Po několika minutách se elektronická brána začala otevírat a v ústrety nám přicházel usměvavý a nad jiné erudovaný marketingový manažer Marek Kouba. Velmi vřele nás přivítal a za pár vteřin jsme se již ocitli v prvním patře administrativní budovy, kde jsme nad šálky dobré kávy začali nesměle vyzvídat. A dozvěděli jsme se opravdu mnohé.

logo Provimi

Provimi Pet Food CZ, s.r.o., je členem pet food divize nadnárodního krmivářského koncernu Provimi, jehož sídlo je v Rotterdamu, byl založen už v roce 1927, a který vyrábí 8% světové produkce krmiv, což obnáší úctyhodných 40 miliónů tun ročně. Pro zajímavost uvádíme, že název Provimi se skládá ze tří slov, a to proteiny – vitamíny – minerály. Provimi Holding vyrábí ve 100 výrobních závodech s počtem osmi tisíc zaměstnanců celkem ve 30 zemích. Exportuje do dalšího jednoho sta zemí. Kromě krmiv pro domácí zvířata produkuje i krmiva pro hospodářská zvířata a pro ryby chované v akvakulturách, vitamíny, léčiva a premixy.

Provimi Pet Food CZ, s.r.o., se profiluje jako výrobce mokrého a suchého krmiva pro střední a východní Evropu. U nás tedy máme kromě špičkového závodu na výrobu suchých krmiv v Brništi ještě závod na výrobu mokrých krmiv ve Veselí nad Lužnicí, který je v současné době rozšiřován o novou výrobnu na tzv. chunky, což znamená kousky v omáčce s projektovanou kapacitou 40 000 tun ročně. Jedná se o druhou z největších investic, jelikož její výše dosáhne opět kolem sta miliónů korun. Ale psí miláčkové se mohou těšit na takové dobrůtky, jako jsou například konzervy – kuřecí se zeleninou, králík se srdcem nebo hovězí s játry. Až 70% spotřebitelů u nás kupuje konzervy Propesko – masové kousky v omáčce!!!

výrobní areál

Do divize Provimi Pet Food ve střední Evropě je začleněn také výrobní závod na suchá krmiva v Dunajské Stredě a další dva výrobní závody v Polsku. Toto výrobní seskupení pokrývá svou kapacitou potřeby slovenského, polského a maďarského trhu. Obchodní a marketingové aktivity skupiny Provimi ve střední a východní Evropě jsou řízeny centrálou v Praze. Společnost Provimi operuje na trzích České republiky, Slovenska, Maďarska a Polska s národními značkami Propesko a Brasa (chovatelský sektor) a řadou privátních značek pro obchodní řetězce. Zejména v České republice a na Slovensku má značka Propesko velmi dobrý zvuk, je pátou nejznámější značkou na trhu.

výroba krmiva pro psy

Co mnozí z nás nevědí
V naší republice žije cca 10,2 miliónu lidí, z toho 3,7 miliónu rodin, počet žijících zvířat (včetně krokodýlů!) 5,2 miliónu, počet psů 2,9 miliónu a počet koček 1,6 miliónu. Statisticky tedy připadá na rodinu jedno zvíře, které se musí krmit. Velmi zajímavá jsou například čísla z Velké Británie, kdy jednotlivé kategorie produktů ukazují, že nákup pet foodu je na čtvrtém místě celkového obratu a třeba v Německu na místě pátém. A důležité je, aby majitel věděl, jaká krmiva jsou pro jeho miláčka optimální i jaké je jejich složení. Máme tři typy základních krmiv. Suchá, mokrá a doplňky. Důležité je také vědět, že mokrá krmiva jsou vyráběna z masa, které je plněno do konzerv, a suchá krmiva se vyrábějí z řady komponentů poměrně složitou technologií. Doplňky jsou nejrůznější žvýkací kosti, tyčinky a pamlsky.

Uživatelsky nejpřínosnější a nutričně nejvýhodnější je suché krmivo. Navíc v České republice je preference suchých krmiv ještě o něco větší, a to z toho důvodu, že u nás je průměrná váha psa kolem 15 kg narozdíl od Evropské unie, kde se chovají psi hluboko pod 10 kg. Takže, když u nás máte dva nebo tři vlčáky, samozřejmě půjdete do obchodu, kde pro vás bude nejvýhodnější a nejméně komplikované zakoupit deseti nebo patnáctikilogramový pytel se suchým krmivem. U koček je to ale přesně naopak. Kočka je typický masožravec, který má krátký trávicí trakt a suchá krmiva jsou pro ni naprosto nepřirozenou stravou, takže kočky daleko více akceptují krmiva mokrá.

řízení výroby

Ženy tvoří 60 – 70% spotřebitelů!
V České republice dělají suchá krmiva pro psy 60% a mokrá 40% obratu a u krmiv pro kočky je tomu přesně naopak. Pro zajímavost je možné uvést, že 60% obratu tvoří prodej krmiv v supermarketech, hypermarketech a diskontech, tzv. Food channel, a 40% obratu tvoří nezávislý trh, tzv. Green channel, což jsou pet shopy a veterinární ordinace, kde se prodávají náročnější, například speciální dietní produkty.

Jako jediní z producentů v České republice se může Provimi Pet Food CZ, s.r.o., opřít o vlastní výzkumné centrum, Provimi Research Center v Bruselu, kde na recepturách, které zaručí zdraví vašich miláčků, trvale bádá přes šest set vědeckých pracovníků – veterinářů, výživářů. Trvale vysoká kvalita je dále zaručena nejkvalitnějšími vstupními surovinami, nakupovanými na evropských burzách pomocí know-how mateřské firmy. Systém kontroly kvality odpovídá evropským standardům HACCP, což znamená 100% kontrolu jak vstupních surovin, tak finálních produktů. V roce 2003 získal závod v Brništi certifikát kontroly jakosti ISO 9001:2000.

výroba krmiva pro psy

A hurá do výroby
Náležitě obohaceni informacemi a výkladem marketingového manažera nadešla ona vytoužená chvíle, kdy jsme si oblékli nezbytné ochranné pomůcky a poučeni o pracovním řádu jsme se vydali na vlastní oči přesvědčit o tom, jak se vyrábí suché krmivo pro naše miláčky. Z administrativní budovy jsme zabočili doleva a ejhle, pouze několik kroků od nás se tyčila asi do výše čtyřiceti metrů automatická sila na 2 000 tun obilí. Zvědavost nám nedala, a tak jsme vystoupali přesně devadesát devět schodů, abychom si vše mohli prohlédnout i z výšky. Odměněni jsme byli překrásným výhledem na hrad Bezděz. Pomalu jsme sešli schody a šli si prohlédnout mikrolinku, která dávkuje potřebné vitamíny. A pak už jsme se ponořili do hluku výrobní haly, kde jsou instalovány dvě linky, jedna stará a druhá zbrusu nová. Jedná se o extruzní linku Wenger X 165, dovezenou z USA, která je poslední generací špičkové technologie světové jedničky ve výrobě extrudérů, firmy Wenger z Kansasu. Když pozorujete chvíli její činnost, máte pocit, že se právě díváte na perpetuum mobile. Jste svědky toho, jak se z premixu vyrábějí granule, které posléze projdou sušičkou. Dále se do nich musí aplikovat živočišný tuk, rostlinný olej a zchutňovadlo. Při návštěvě dalšího sektoru pozorujeme přístroj, díky jemuž dostávají granule patřičné barvy a nejrozmanitější tvary. Naše exkurze pokračuje v rozlehlé hale s automatickou balicí a paletizační linkou. Na naložené palety s granulemi již čekají vláčky, aby je dopravily do skladu, do kterého se vejde až 3 000 europalet, a odkud jsou následně expedovány do všech koutů světa. Ve střední Evropě neexistuje oblast, kde by se neprodávaly výrobky od firmy Provimi Pet Food. Naši návštěvu severních Čech ukončil pohled na Ještěd. Domů jsme se vraceli s krásnými pocity, novými poznatky a hlavně s vědomím, že kdyby opravdu zvířata začala mluvit, věděli bychom už zcela přesně, jak a co jim máme odpovědět.

výroba krmiva pro psy

SOUTĚŽ O CENY
Napište názvy alespoň dvou značek suchého krmiva pro psy, které jsou vyráběny společností Provimi Pet Food.

Z došlých správných odpovědí vylosujeme 3 výherce, kteří od výrobce obdrži 10 kg balení suchého plnohodnotného krmiva pro psy.
Vaši odpověď na otázku zašlete do 31. října 2005 na adresu: DELEX, s.r.o., Denisovo nábřeží 4, 301 00 Plzeň.

Správná odpověď z minulého čísla zní: Firma Ontex má
b) 550 zaměstnanců.

Vylosovaní výherci: Marie Křížová (Volary), Jana Vaňková (Žirovnice), Eva Kusá (Prachatice), Edita Karkošková (Budíškovice), Emilie Holmanová (Branky na Moravě), Bohumíra Chocholatá (Zliv), Jan a Kamila Smudkovi (České Budějovice), Zdeňka Slováková (Fulnek), Danuše Kocandová (Moravský Krumlov) a Marie Tkačíková (Bystřička).

Všichni zmínění se mohou těšit na dárkový balíček od společnosti Ontex CZ.


cara
© 2001 - 2005 COOP Centrum družstvo
Realizace DELEX s.r.o.

Zákaznický magazín 3/2005

 Starší vydání
Zákaznický magazín 2/2005
2/2005

Zákaznický magazín 1/2005
1/2005