www.coop.cz homepage magazínů
Zákaznický magazín
 Číslo 4/2006
*Vybráno z obsahu...
*Úvodník
*Každá rada drahá
*České výrobky se ve
světě neztratí

*Lunární kalendář na
prosinec

*Horké nápoje pro studené
dny

*Tip pro vás: Mini mufoliny
*Lunární kalendář na
leden

*Bratislava
*Lunární kalendář na
únor

*Slovenská kuchyňa
*Minerální voda Mattoni
*Vánoční pečení s našimi
čtenáři

*Novinky v našich
obchodech

*Dort Silvestr
*Když se řekne: Silvestr
*Český betlém
v proměnách času

*Jak si užít vánoční
svátky

*Oslava Vánoc ve světě
*Říše snů Ivany Reginy
Kupcové–Sádlové

*Snadno a rychle... ale
prosím s rozumem

*Eva a Vašek: Přijměte
nás takové, jací jsme!


*Základní informace

 Archivy Zákaznického
 magazínu
*Potraviny
*Stavebniny

 Český betlém v proměnách času
K českým Vánocům neodmyslitelně patří také tradiční betlém. Jesličky s Ježíškem na nás v době adventu čekají v kostelech, na náměstích u rozsvícených vánočních stromků, na nejrůznějších výstavách. Řada z nás je má doma. Jaká je však historie českého betlemářství?

betlém

První vystavený betlém se u nás objevuje roku 1560. Jedná se o jesličkovou skříň, která obrazem nebo řezbou strnule zobrazuje Kristovo narození.

V době rekatolizace je betlém jedním z prostředků, jak obrátit na katolickou víru. Mezi prostý lid přicházejí jezuitští kazatelé s jesličkami přenosnými. Ty jim při adventních kázáních slouží ke komentování betlémského příběhu. S nástupem raného baroka se mění i betlém. Postavy v životní velikosti se oblékají a seskupují do scenérií. Oblíbené jsou voskové figury s dokonale modelovanými obličeji.

Od poloviny 18. století se objevuje nový styl stavby kostelních betlémů. Postavy jsou namalované na desky a v konturách seříznuté, takže se dají lehce přestavovat. Také tyto betlémy respektují ustálené schéma postav. Mezi ně patří sv. Rodina, Tři králové, jeden nebo dva pastýři, jeden až tři darovníci a zvířata ve stáji.

V období pozdního baroka se betlémy z kostelů stěhují i do rodin bohatých měšťanů a šlechty. Více než na víru však poukazují na společenské postavení jejich majitelů.

Roku 1782 císař Josef II. zakazuje vystavování betlémů v kostelích. Tento způsob připomenutí Kristova narození považuje za nedůstojný. Lid však nesouhlasí a jesličky se stěhují do světských domácností a rozvíjí se lidové betlemářství. To kromě biblických postav dává prostor i pastýřům, muzikantům a prostým lidem spěchajícím s dary. Pro méně šikovné a movité přicházejí obchodníci s myšlenkou vytisknout postavičky na papír. Mezi autory ilustrací patřil i Mikoláš Aleš, později Josef Lada.

Zájem o betlémy dnes posilují i jejich výstavy v čase adventním. Spatřit můžeme nejen betlémy vyrobené ze dřeva, keramické hlíny nebo papíru, ale i z krajky, těsta, vosku či rostlinných materiálů.

Hana Pražáková


cara
© 2001 - 2006 COOP Centrum družstvo
Realizace DELEX s.r.o.

Zákaznický magazín 4/2006

 Starší vydání
Zákaznický magazín 2/2006
2/2006

Zákaznický magazín 1/2006
1/2006