www.coop.cz homepage magazínů
Zákaznický magazín
 Číslo 4/2006
*Vybráno z obsahu...
*Úvodník
*Každá rada drahá
*České výrobky se ve
světě neztratí

*Lunární kalendář na
prosinec

*Horké nápoje pro studené
dny

*Tip pro vás: Mini mufoliny
*Lunární kalendář na
leden

*Bratislava
*Lunární kalendář na
únor

*Slovenská kuchyňa
*Minerální voda Mattoni
*Vánoční pečení s našimi
čtenáři

*Novinky v našich
obchodech

*Dort Silvestr
*Když se řekne: Silvestr
*Český betlém
v proměnách času

*Jak si užít vánoční
svátky

*Oslava Vánoc ve světě
*Říše snů Ivany Reginy
Kupcové–Sádlové

*Snadno a rychle... ale
prosím s rozumem

*Eva a Vašek: Přijměte
nás takové, jací jsme!


*Základní informace

 Archivy Zákaznického
 magazínu
*Potraviny
*Stavebniny

 Mezinárodní veletrh potravin a nápojů
 SIAL 2006:

 České výrobky se ve světě neztratí
Koncem letošního října proběhl v Paříži Mezinárodní potravinářský veletrh SIAL 2006 – největší a nejuznávanější veletrh potravin a nápojů na světě. Své výrobky zde vystavovalo 5256 firem z 99 zemí a stánky vystavovatelů během pěti dnů navštívilo neuvěřitelných 136 374 návštěvníků ze 183 zemí světa.

logo SIAL 2006

Co se vystavovalo?
Nejširší nabídka zabírající největší plochu obřího pařížského výstaviště se ukázala v oboru národních jídel. Každá ze zúčastněných zemí měla možnost blýsknout se tím nejlepším, co jejich národní gastronomie nabízí. Středomořským zemím jako již tradičně vévodily olivové oleje, Francii víno a typické sýry, asijským zemím pak velmi zvláštní kombinace exotických omáček, jež se po ochutnání nejprve jevily jako sladké, avšak vzápětí začaly neuvěřitelně pálit.

SIAL 2006

Z dalších oblastí gastronomie to pak byly neméně důležité sekce ovoce a zeleniny, ryb a mořských plodů, zdravé výživy,alkoholických i nealkoholických nápojů, dětské a kojenecké stravy, mražených jídel nebo například zmrzlin. Mimořádně široká byla též nabídka bioproduktů a potravin zdravé výživy a pochopitelně nechyběli ani vinaři, pivaři, nebo třeba pavilony s kávou a čajem.

Česká účast
Naše expozice připomínala plovoucí loď – v přízemí po stranách byly k vidění stánky firem, horní palubě pak patřil prostor pro obchodní jednání.

Českých firem se letos v Paříži prezentovaly dvě desítky. Mezi jinými prostějovská Palírna u zeleného stromu, pražský výrobce cereálií Emco a řada dalších. Většina z nich byla "schována" pod národní značkou kvality Klasa ve společné expozici ministerstva zemědělství a Státního zemědělského intervenčního fondu. Samostatné stánky pak představily v Paříži například společnosti Agropol Food (česká drůbežářská jednička) nebo Nowaco (specialista přes rybí produkty).

Trendy: zdraví, rychlost a biopotraviny
Spousta potravin, které byly na veletrhu k vidění, slibuje něco dobrého pro zdraví. V době, kdy se obezita stává světovou epidemií a výrobci potravin jsou označováni za jednoho z viníků, jeto docela pochopitelné. Jenže výrobky vnímané jako přírodní a zdravé teď navíc nastupují v praktické verzi: jídlo a pití musí být nejen zdravé, ale i praktické a snadné na manipulaci. Všechno lze koupit hotové – připravené přímo k jídlu nebo k vaření. Očištěná nakrájená zelenina, oloupané ovoce v mističkách nebo ryba s omáčkou určená k ohřátí v mikrovlnce – to již není žádná hudba budoucnosti, ale realita.

SIAL 2006

Dalším trendem, který však v České republice ještě tolik nepociťujeme, je zaměření na ekologické potraviny neboli biopotraviny. Ekologickým původem se tak na veletrhu chlubily kupříkladu nejen výrobci ovoce a zeleniny, ale i producenti sýrů, masa a jiných pro nás na první pohled skupin nebiopotravin.

Pestrost především
Jak a co tedy budeme jíst? Jak jsme se již zmínili, určitě budeme v budoucnu jíst poměrně rychle. Stejně tak i přípravě jídla budeme věnovat méně času a v neposlední řadě si budeme servírovat i pestřejší stravu (tento posun platí naštěstí i pro naši republiku a souvisí s možnostmi nakupovat zahraniční ingredience v českých obchodech).

Pestrost vévodila na pařížském SIALu i prezentaci některých firem a jejich výrobků. Nebylo tak problémem spatřit zde Španěla krájejícího originální uzený pršut nebo pak v pavilonu věnovaném čaji pozorovat Japonku předvádějící nezapomenutelný čajový obřad. To vám byla přehlídka barev a chutí...

Na vzhledu záleží
Další zajímavostí v oboru gastronomie, jež byla na mezinárodním veletrhu letos k vidění, byla soutěž pro mladé designéry (studenty uměleckých škol), jejichž úkolem bylo vymyslet a prezentovat nové – mnohdy až futuristické – způsoby podávání ovoce a zeleniny.

Ocenění pro Českou republiku
Nebyl by to veletrh, kdyby se na něm neudělovaly ceny. V Paříži se rozdělují zlaté Sialy – 12 cen pro nejlepší výrobeksvé kategorie (nápoje, mléčné výrobky, sladkosti apod.) a 27 cen pro každou z přihlášených zemí. Ty jsou udělovány novátorským výrobkům, které zaznamenaly komerční úspěch ve své zemi a splňují zdravý trend. Vybírá je porota složená z novinářů z odborných časopisů. Zlatý Sial, udělovaný jednomu výrobku z každé země, získal výrobek české společnosti Pribina – jejich novinka sýr s máslem 2 v 1.

SIAL 2006

To však nebylo pro nás ocenění poslední... Podstatnou část letošního pařížského veletrhu totiž zabírala sekce "Trendy a inovace", v níž se představilo 458 vybraných výrobků ze 35 zemí. Představené výrobky prošly nejprve výběrem odborné komise, přičemž musely splnit funkci absolutních novinek v dané kategorii. Z našich výrobků porotu zaujaly Hotové sýrové omáčky společnosti Apetito, a to jak pro svoji recepturu, tak z důvodu balení v sáčcích, jež se dají ohřát v mikrovlnné troubě.

České výrobky tedy bylo na největším mezinárodním veletrhu potravin a nápojů v Paříži vidět nejenom na mnoha stáncích po celém výstavišti, ale – jak potvrdily i zlaté Sialy a ocenění v sekci "Trendy a inovace" – naše výrobky se mohou díky svým výjimečným vlastnostem vyrovnat i zahraniční světové konkurenci. A to nás velmi těší.

(jm)


cara
© 2001 - 2006 COOP Centrum družstvo
Realizace DELEX s.r.o.

Zákaznický magazín 4/2006

 Starší vydání
Zákaznický magazín 2/2006
2/2006

Zákaznický magazín 1/2006
1/2006