www.coop.cz homepage magazínů
Zákaznický magazín
 Číslo 4/2006
*Vybráno z obsahu...
*Úvodník
*Každá rada drahá
*České výrobky se ve
světě neztratí

*Lunární kalendář na
prosinec

*Horké nápoje pro studené
dny

*Tip pro vás: Mini mufoliny
*Lunární kalendář na
leden

*Bratislava
*Lunární kalendář na
únor

*Slovenská kuchyňa
*Minerální voda Mattoni
*Vánoční pečení s našimi
čtenáři

*Novinky v našich
obchodech

*Dort Silvestr
*Když se řekne: Silvestr
*Český betlém
v proměnách času

*Jak si užít vánoční
svátky

*Oslava Vánoc ve světě
*Říše snů Ivany Reginy
Kupcové–Sádlové

*Snadno a rychle... ale
prosím s rozumem

*Eva a Vašek: Přijměte
nás takové, jací jsme!


*Základní informace

 Archivy Zákaznického
 magazínu
*Potraviny
*Stavebniny

 Minerální voda Mattoni
Mattoni ve své době holdoval anglický král Eduard VII., skladatelé Richard Strauss a Antonín Dvořák nebo spisovatel Franz Kafka.

Heinrich Mattoni

Počátky vývozu minerálních vod v regionu západočeských lázní spadají do průběhu 15. – 17. století. Až 18. století však přineslo systematický velkoexport kyselek.

Tyto vody se již od středověku plnily do hliněných, kameninových, skleněných a dřevěných džbánků a lahví. Skleněné láhve se pro svou vysokou cenu až do roku 1860 užívaly jen málo. Vývozní nádoby byly opatřovány raženou či tlačenou značkou vody. Uzávěry džbánků a lahví byly až do sklonku 18. století vesměs cínové. Až v roce 1789 se začaly vyrábět absolutně těsné uzávěry z korku.

stáčírna Mattoni roku 1885

Minerální voda z Kyselky se již na sklonku 18. století prodávala v Rakousku a Maďarsku. Udává se, že v roce 1798 bylo do Vídně a Budapešti vyvezeno 240 000 džbánků kysibelky. Export kysibelky začalrůst až vlivem obchodní politiky Heinricha Mattoniho po roce 1867. V roce 1869 činil export 331 449 lahví, kolem roku 1880 se pohyboval kolem 3 miliónů lahví ročně, v roce 1901 čítal již 9 miliónů lahví.

Po roce 1868 se i v Kyselce zavedlo plnění vody do skleněných lahví. Ty se začaly vyrábět strojově, a tudíž zlevnily. Na láhve se začaly lepit tištěné papírové etikety s červeným orlem, symbolem z Mattoniho znaku.

historická etiketa Mattoni

Po druhé světové válce byl závod – do té doby v držení akciové společnosti Heinrich Mattoni AG – zestátněn a provozován jako součást podniku Západočeská zřídla Karlovy Vary. Ten byl brzy po roce 1989 proměněn v akciovou společnost Karlovarské minerální vody, jejíž jednou divizí je moderní závod v Kyselce vybudovaný na konci osmdesátých let a díky rozsáhlým investicím nového vlastníka rozšířený a modernizovaný v polovině devadesátých let. Investice a neustálé hledání nových zdrojů vody umožňují uspokojovat stále se zvyšující poptávku po Mattoniho minerální vodě.

Úspěšný pan Mattoni
Díky karlovarskému vývozci minerální vody Heinrichu Mattonimu sahá historie Mattoniho kyselky až do 19. století.

Roku 1867 si vývoz Ottova pramene od hraběte z Neubergu pronajal karlovarský vývozce minerální vody Heinrich Mattoni (1830 – 1910). O 6 let později Mattoni získal celou Kyselku koupí od hraběte Černína. S obdivuhodnou energií zahájil velkorysou výstavbu lázní a vývoz Ottova pramene. Nechal v Kyselce vybudovat moderní stáčírnu a expedici minerálky s obytnými budovami a sklady. Následovaly stavby lázeňských domů, hotelů, promenád, kolonády a vodoléčebného ústavu. Mattoni investoval též do nového jímání pramenů. Vývoz Mattoniho kyselky vystupňoval z 250 000 lahví v roce 1867 na 10 miliónů lahví ve svém úmrtním roce 1910. Již kolem roku 1880 patřila Mattoniho kyselka k nejznámějším minerálním vodám světa.

Mattoni Sport

Design a inovace
Klíčovými pojmy pro Mattoni jsou design, inovace, trendy a aktivní životní styl. Výrazem tohoto směřování je také změna tvaru skleněné lahve Mattoni. Zrodila se ve spolupráci se studiem Pininfarina, novou láhev doplnily i nové sklenice navržené významným českým designérem Rony Pleslem.

S designovým zaměřením souvisí i poslední novinka, kterou Karlovarské minerální vody uvedly na trh – Mattoni Sport, neperlivá přírodní minerální voda v asymetrické, ergonomicky tvarované lahvi o objemu 0,75 l. Láhev, kterou navrhl mladý český designér Jan Čapek, je vybavena speciálním sportovním uzávěrem s membránou, která nepropustí ani kapku navíc.


cara
© 2001 - 2006 COOP Centrum družstvo
Realizace DELEX s.r.o.

Zákaznický magazín 4/2006

 Starší vydání
Zákaznický magazín 2/2006
2/2006

Zákaznický magazín 1/2006
1/2006